Redan år 2020 underkändes brandstationen i Kisa i en utredning, som togs fram av företaget Avonova. Utredaren rekommenderade kommunen att bygga en helt ny station. I slutet av förra året togs det första spadtaget.
Olliver Norén, fastighetsansvarig på Kinda kommun, berättar att en konsekvens av utredningen blev att man flyttade upp räddningstjänstens heltidsanställda personal en våning i byggnaden.
– Vi installerade även ny ventilation för ambulansens inhyrda del. Vi satte ett helt nytt aggregat och drog nya kanaler. Det var en av sakerna som det brast i, säger han och fortsätter:
– Tidigare i år kompletterade vi med luftrenare i deras lokal och dialog har förts kontinuerligt och löpande kring vad som kan göras och vad man vill göra.
Ambulansens skyddsombud har föreslagit att tillfälliga lokaler, som paviljonger, ska sättas upp. Kommunen bedömer att det skulle bli för dyrt.
– Jag tycker att vi har fullföljt vår plikt som fastighetsägare och mer därtill. Sedan kan jag köpa att man inte är nöjd, säger Olliver Norén.
Enligt honom finns det ingen påföljd i hyreslagstiftningen som säger att man ska tillhandahålla baracker.
– Det är inte ekonomiskt försvarbart och det är inte långsiktigt.
Dessutom säger han att kommunen inte kan särbehandla en hyresgäst.
En ambulans är ändå något som gynnar invånarna i Kinda. Hade kanske baracker kunnat vara ett alternativ av den anledningen?
– Det är inte kommunen som handlar upp och finansierar ambulansen utan det är regionen som avgör var det ska finnas ambulans. Om vi positivt särbehandlar en aktör så innebär det i praktiken att vi negativt särbehandlar andra aktörer som skulle kunna tillhandahålla samma tjänst. Det finns fler aktörer än Falck.
Han säger att kommunen även för en dialog med regionen.
– Regionen har varit väldigt tydliga med att det kommer att finnas en ambulans i Kisa så långt framåt som de har planerat.
Så snart den nya räddningsstationen finns på plats kommer avtalet att sägas upp med ambulansen.
– I och med att avtalet upphör att gälla så snart nya stationen är på plats, så har vi insett att det är en situation där Falck behöver en ny lokal förr eller senare, oavsett om det är i dag eller om tre år, säger Olliver Norén.
Enligt honom har kommunen försökt att hjälpa ambulansen med att hitta en nya lokal. Efter att man varken hittat något lämpligt i kommunens egna eller Kindahus bestånd sammanställdes en lista med privata fastighetsägare.
– Det är ändå ganska högt ställda krav som gäller för ambulansverksamhet. De ska kunna befinna sig i bilen inom en viss tid, det ska finnas rätt utrustning och övernattningsmöjligheter, säger Olliver Norén.
Han berättar att det resulterat i en kontakt med en privat fastighetsägare.
Enligt skyddsombudet Alexandra Lyssarides finns det önskemål från ambulanspersonal om att få fortsätta samverka med räddningstjänsten.
Skulle det kunna finnas en möjlighet för ambulansen att få ingå i den nya räddningsstationen om man ändrar sig?
– Man har varit väldigt tydliga i det tidiga skedet att man inte ville det. Har man ändrat sig nu under tiden jag vet ärligt talat inte om det är möjligt, säger Olliver Norén.