Kisaruschen firar 20 år: "Vi vill främja handeln"

Startskottet har gått för Kisaruschen, som firar sitt 20-årsjubileum i år.
"Vi vill främja handeln i kommunen, samtidigt som vi ger något tillbaka till dem som handlar", säger Leif Johansson på Kisa handel och service.

Leif Johansson är ägare till Hemköp i Kisa och sekreterare på Kisa handel och service.

Leif Johansson är ägare till Hemköp i Kisa och sekreterare på Kisa handel och service.

Foto: Dennis Petersson

Kisa2021-11-30 20:01

Kisaruschen inleddes i samband med första advent och pågår fram till 28 december. Upplägget är som tidigare år att kunderna får en lott för varje hundralapp som de handlar för.

I år firar initiativet sitt 20-årsjubileum. Enligt Leif Johansson, ägare till Hemköp i Kisa och sekreterare på Kisa handel och service, skulle jubileet egentligen ha arrangerats förra året. Men då kom pandemin i vägen.

Varför gör ni det här?

– Vi skapar en aktivitet som man gör runt jul, där vi också vill ge något tillbaka till dem som väljer att handla lokalt, säger han.

Intäkterna från Kisarushen leder enligt honom till att fler aktiviteter kan anordnas under andra tider på året. Som exempel nämner han sommarfesten i Kisa.

– Vi skapar en aktivitet som kan skapa fler aktiviteter, alltför att det ska kännas som att det händer något nu och då, säger han.

När vinnarna ska dras 28 december berättar han att tre betongblandare fylls med de lotter som kunderna lämnat in. Inför dragningen har de redan blandats en gång.

– Sedan blandas de på plats igen. Sedan dras vinnarna, säger han.

Totalt kommer priser för 55 000 kronor att delas ut. Den största vinsten är en check på 30 000 kronor.

Enligt Leif Johansson är initiativet uppskattat.

– Det skulle kännas konstigt att säga något annat eftersom vi räknar med att 125 000 lotter kommer att delas ut. Givetvis finns det de som inte vill ha lotter men den stora allmänheten tar lotterna när de blir erbjudna, säger han.

Pandemin har enligt Leif Johansson inneburit en tuff tid för många handlare. Samtidigt har kunderna kommit tillbaka i takt med att restriktionerna lättats. För en del kan pandemin till och med ha inneburit något positivt i slutänden. Enligt Leif Johansson tycks allt fler vilja handla lokalt.

– Jag tycker mig se en trend att man värdesätter sin tid mer, säger Leif Johansson.

Enligt honom kan det visa sig genom att konsumenter hellre väljer att handla i närområdet, i stället för att sätta av en heldag där de åker iväg och shoppar på en större ort.

Leif Johansson berättar att det inte bara är butiker som är anslutna till Kisaruschen. Enligt honom deltar företag inom en mängd branscher, som frisörer till VVS-montörer och restauranger.

 – Det är starkt tycker jag, att frisörer och VVS-butiker också är med och hjälper till, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!