Kindaelever står sig väl

Värgårdsskolan i Kisa är bäst i länet på att slussa sina elever vidare till gymnasiet. Samtidigt är betygsgapet fortfarande stort mellan flickor och pojkar.

Roligare och mer intressanta lektioner kan höja betygsnivån ytterligare ett snäpp, säger Hilda Fransson och Daniel Barton.

Roligare och mer intressanta lektioner kan höja betygsnivån ytterligare ett snäpp, säger Hilda Fransson och Daniel Barton.

Foto: Torbjörn Lindqvist

KISA2013-10-02 06:30

Enligt Skolverkets statistik som bygger på avgångsklassernas betyg från vårterminen 2013 var 96,4 procent av eleverna behöriga till gymnasieskolan.

– Det är ett riktigt anständigt resultat, säger Värgårdsskolans rektor Johannes Kullered.

Förklaring?

– Det mesta är bra. Vi har jätteduktiga lärare och fina yttre förutsättningar.

Bidragande orsaker till det goda resultatet är också elevernas tillgång till lovskola, extra studier och läxhjälp.

Vad kan ni göra för att nå ännu högre?

– Utveckla vår undervisning och pedagogik så att eleverna känner sig mer motiverade och att de upplever att det är meningsfullt i skolan.

Killarna kroknar

Även om läget är ljust för Värgårdsskolan för närvarande ser Johannes Kullered flera utmaningar.

Det totala meritvärdet (medelbetyget 209,4) för vårens nior låg under rikssnittet (212,8). Flickorna klarade sig bäst med ett medelvärde på 226,6 medan pojkarna hamnade på betydligt blygsammare nivå (189).

Att pojkar har sämre betyg än flickor i grundskolan är ett riksomfattande dilemma. Frågan är vad Värgårdsskolan gör för att pojkarna ska komma i fatt. Eller åtminstone höja medelbetyget.

– Vi hoppas kunna lyfta alla elever, men särskilt pojkarna genom att införa mer entreprenörskap i undervisningen. Tanken är att de ska bli mer självgående och känna mer lust till skolarbetet.

Mera läsning

En punktinsats som Johannes Kullered hoppas ska ge effekt är ett läsprojekt i samarbete med Kisa bibliotek för killarna i årskurs sju.

– Läsförståelsen är central i skolan och vi vet att pojkar läser mindre än flickor.

Blickarna riktas också på eleverna i låg- och mellanstadiet för att ge dem bästa bemötande och förmedla positiva förväntningar.

Hilda Fransson och Daniel Barton, båda klass 9C och ledamöter i elevrådets styrelse, går sista året på Värgårdsskolan. Ett viktigt år där avgångsbetyget kan spela en avgörande roll för framtida studier och yrkesliv.

Varför är det stor skillnad på flickors och pojkars betyg?

– Som kille vill man inte bli kallad pluggis, säger Daniel och Hilda fortsätter:

– Det är inte coolt att plugga till prov. Det är som att det inte spelar nån roll för killar.

Goda förebilder

Båda tror att goda förebilder kan göra skillnad.

Människor som med egna erfarenheter kan peka på betydelsen av att göra bra i från sig i skolan.

– Och så går det att göra lektioner mer roliga och intressanta. Det måste kännas direkt och då blir det automatiskt kul att plugga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!