Stångådalsbanan, som trafikerar sträckan mellan Linköping och Kalmar, behöver få ökad prioritet från Region Östergötland och Östgötatrafiken. Det hävdar Kristdemokraterna. Om de kommer till makten i det stundande regionfullmäktigevalet utlovar de flera prioriterade förslag för tågbanan.
– Vi ser att det här är en viktig transportsträcka för tillväxten i Östergötland. Kinda är en väldigt attraktiv bygd att bo i och kan man pendla på ett smidigt sätt så blir det ännu mer attraktivt, säger Per Larsson (KD), oppositionsråd i Region Östergötland.
Han fortsätter:
– Vi vill också att fler människor ska gå från att åka bil till att åka kollektivt och för många är det inget alternativ att lämna bilen och ta bussen i dag, men det skulle kunna vara ett alternativ att ta tåget. Studier visar att man är mer benägen att gå ifrån bil till en attraktiv tågresa än en buss som också kan hamna i trafikstockning på väg 34.
Lena Käcker Johansson (KD), ordförande för Kristdemokraterna i Kinda och ledamot i regionfullmäktige, nickar instämmande.
– Tåg är bekvämt och går fortare, särskilt till den östra delen av Linköping om man åker från Kisa eller Rimforsa. Då är det oslagbart med järnvägen.
Nu föreslår Kristdemokraterna att Stångådalsbanan ska utökas med ytterligare en tågavgång norrut på morgonen, till Linköping, och ytterligare en tågavgång söderut på eftermiddagen, från Linköping.
– Om vi ska få människor som i dag åker bil att gå över till kollektivtrafik så behöver vi fler avgångar. Det ska gå tåg varje timme under rusningstimmarna, både på morgonen och eftermiddagen. Det är attraktivt. Om många väljer tåg frigörs ju också kapacitet på vägarna, så för de som av olika anledningar måste åka bil blir det också större framkomlighet, säger Per Larsson (KD).
Partiet vill också se ett tågstopp i Sturefors.
– Det är också en sådan ort som har växt väldigt mycket. Det blir väldigt mycket trafik in från Sturefors till Linköping och de bussar som nu går samsas ju med bilarna på vägarna och går därför inte snabbare. Däremot tar det ju 10 minuter med tåg från Sturefors in till Linköping och 20 minuter med bil om det inte är trafikstockning. Det är klart att det skulle bli en väldig tidsvinst, säger Per Larsson (KD).
Slutligen vill Kristdemokraterna göra det möjligt att resa till och från Vimmerby med Östgötatrafikens biljetter.
– Det handlar om att det ska bli lättare att resa för dem som åker över länsgränsen, till Vimmerby. Det är fortfarande inte helt smidigt när man byter län och kollektivtrafiksbolag. Precis som man kan resa till Tranås i Jönköpings län så tycker vi att man ska kunna åka till Vimmerby på en biljett från Östgötatrafiken, säger Per Larsson (KD).
Lena Käcker Johansson (KD) nickar, tillägger:
– Jag kan åka i hela Östergötland på min månadsbiljett för knappt 1 000 kronor. Det är fantastiskt bra. De som pendlar över länsgränsen får lägga två avgifter, både för resan i Östergötland och resan i Kalmar. De pendlar kortare än vad jag gör, men betalar mer.
Har ni någon vetskap om vad dessa prioriterade satsningar skulle komma att kosta?
– De stora kostnaderna är investeringar som görs med nationella medel, som upprustning av banorna. Det som vi behöver finansiera är till exmepel de ökade avgångarna, men vi har ingen exakt siffra för vad det skulle kosta, svarar Per Larsson (KD).