I dag påbörjas framtidens väg

Från ridstig, byväg och idyllisk småstadsgata till hårt belastad motorled. Nu ska trafiksituationen genom Kisa granskas på nytt i en omfattande studie.

KISA2015-12-18 12:00

Arbetet sparkas i gång i Kisa i dag klockan 13.

Runt sammanträdes- bordet i kommunhuset möts representanter för Trafikverket, konsultföretaget Ramböll som ska göra utredningen på uppdrag av Trafik-verket samt politiker och tjänstemän från Kinda kommun.

Kommunalrådet Hans Måhagen (S) har högt ställda förväntningar på den så kallade åtgärdsvalsstudien som ska göras för att komma till rätta med de brister som omfattar riksväg 23/34 genom Kisa.

– Absolut. När studien är gjord ska det vara bestämt när projektet med att bygga en förbifart kan sätta i gång.

För Hans Måhagen finns ingen annan lösning än att riksvägen får en ny sträckning som dras utanför Kisa.

– Jag kan inte se något annat än en förbifart. Trafiksituationen genom Kisa är långt i från acceptabel som den är i dag.

Hans Måhagen refererar bland annat till att den tunga lastbilstrafiken tenderar att öka genom samhället. Ett faktum som både hörs och känns.

– Sitter du exempelvis på Kinda lärcentrum (Storgatan 9) dundrar och vibrerar det i huset när lastbilarna kör förbi.

I en artikelserie 2014 berättade Corren utförligt om planerna på en förbifart som sköt fart för snart 55 år sedan.

I de elva delartiklarna berättade vi också om hur människor, byggnader och miljöer påverkas av den tilltagande trafiken genom Kisa.

Liksom hur handel och besöksnäring samt natur- och kulturområden i och runt samhället kan komma att beröras om en förbifart blir verklighet.

Kinda kommuns ledande politiker har i flera år understrukit nödvändigheten av att en förbifart byggs.

Inför valet 2014 lyftes frågan än en gång av Hans Måhagen. Med eftertryck markerade han att genomfartstrafiken måste få en lösning med snaraste.

I dag säger han.

– Det här borde egentligen ha skett för längesen.

I arbetet med åtgärdsvalsstudien ska alla möjligheter till en förbifart undersökas förutsättningslöst. Både utifrån tidigare förslag och nya idéer.

Granskningen beräknas ta ett år i anspråk.

Först därefter tas beslut om nästa steg, vilket kan vara en vägplan där bland annat olika vägsträckningar utreds.

Frågan är när allmänheten får ta del av tankegångarna.

– Det blir i ett senare skede, säger Hans Måhagen.

– Även om inget är bestämt utgår jag från att det ligger på Trafikverket att redovisa en analys av åtgärdsvalsstudien.

Peter Linnskog, samhällsplanerare vid Trafikverket, har tidigare meddelat Corren att vägplanen ”är det första juridiska planeringssteget då berörda mark- och fastighetsägare kommer att kallas till samråd”.

Väg i långbänk

Planeringen för en förbifart inleddes 1961.

Vägbygget startade som en arbetsmarknadsåtgärd 1968, men avbröts på grund av bristande finansiering från staten.

Rester av bygget syns fortfarande där riksväg 23/34 passerar Gummetorpasjön söder om Kisa.

Hittills har en dragning öster om Kisa varit den enda lösningen som har diskuterats.

I väntan på en förbifart har Trafikverket gjort flera insatser för att höja trafiksäkerheten på genomfarten i Kisa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om