Johan Wänström är forskare och statsvetare vid Centrum för kommunstrategiska studier (CKS) vid Linköpings universitet. När vi vänder oss till honom, med frågan om sociala medier överhuvudtaget spelar någon roll för kommunpolitiken, är han relativt övertygad. Ett engagemang på sociala medier har betydelse på lokalnivå – och betydelsen kommer att växa i takt med generationsskiften.
– Istället för att bygga upp enskilda politikers varumärken, som ofta är syftet på nationell nivå, använder lokala partier ofta sociala medier för att kunna ha en dialog med medborgarna och nå ut med partiets åsikter i aktuella frågor. Kommunikationen är mer förankrad i det praktiska arbetet som äger rum i en kommun, förklarar Linköpingsforskaren Wänström.
Har ett digitalt engagemang på riksplanet större betydelse för partierna?
– Rikspartierna använder sig ofta av utarbetade strategier, främst för att nå yngre målgrupper, så det kan mycket väl vara så. I många mindre kommuner finns det även upparbetade kontaktnät som gör att partierna kanske inte behöver att gå via internet. Man kan lyckas minst lika väl med sin kommunikation via andra plattformar – dagstidningar är ett exempel.
Wänström tror trots allt att sociala medier kommer att utgöra en allt viktigare funktion på lokal nivå. Med yngre generationer, som med tiden kommer in i partierna, kommer det också att bli ett alltmer naturligt verktyg i partiarbetet.
– För den yngre generationen väljare finns det också en förväntan om att kunna ha en dialog eller på något sätt föra en diskussion med de lokala politikerna på digitala plattformar, menar han.
För att undersöka hur aktiva de lokala partierna i Kinda kommun är på sociala medier har vi använt oss av sökfunktionerna på Google och Facebook (FB). Genom dessa framkommer att fem av nio partier har aktiva FB-sidor och att fyra partier har privata grupper eller inte är representerade alls. Huruvida enskilda politiker i olika partier är aktiva genom sina egna FB-sidor har vi inte undersökt på någon djupare nivå. Däremot finns det en rad exempel på Kindapolitiker som kommunicerar partiets ståndpunkter på en privat sida.
Vänsterpartiet i Kinda har en FB-sida med cirka 320 följare. En av deras kommunfullmäktige-ledamöter Anders Lind är även han, privat, mycket aktiv. På plattformen Twitter har han ungefär 1 150 följare.
– Vi tänker att sociala medier är en jätteviktig del av en valrörelse och överhuvudtaget i en dialog med medborgarna. Det är ett sätt för oss att visa vilka synpunkter vi har i olika frågor och vi tycker att det är ett demokratiskt ansvar, gentemot väljarna, att göra det. Sociala medier har gett oss helt andra förutsättningar, konstaterar Lind.
Spelar engagemanget på sociala medier roll på lokal nivå?
– Det tror jag definitivt. Vi var aktiva redan inför förra valet och det tror jag bidrog till att vi, i kommunvalet, gick kraftigt framåt, svarar vänsterpartisten och fortsätter:
– Ju mer åren går blir ju även fler och fler av oss äldre vana vid en digital värld.
Även Kristdemokraterna har en närvaro på sociala medier – med 355 följare på FB.
Hur resonerar ni?
– Det är ett sätt för oss att nå ut men vi har ingen jättedetaljerad strategi. Vi försöker dela innehåll när det är något som händer men vi skulle absolut kunna skriva mycket mer. Det är tiden som begränsar, säger partiets Lena Käcker Johansson.
Hon menar att det till mångt och mycket, på lokal nivå, hänger på att det finns en aktiv medlem som är kunnig och intresserad.
– Ja, det behövs någon som kan lite mer om sociala medier och kommunikation, då blir även kvalitén bättre. Vi får helt enkelt annonsera efter nya medlemmar som är duktiga på sånt, konstaterar Käcker Johansson.
Sverigedemokraterna är ett av de partier i Kinda som inte är särskilt aktiva på sociala medier. På riksplanet är partiet, enligt den årliga undersökningen Maktbarometern, det mäktigaste av riksdagspartierna på digitala plattformar.
– Vi har tidigare haft en närvaro på FB via en sida där men den har dock blivit nedsläckt av oklar anledning. Vi har ambitionen att vara synliga på sociala medier framöver, förklarar Christian Nordin Olsson (SD) i ett sms.
Med framöver, menar du under valrörelsen?
– Egentligen vill vi vara synliga oavsett valrörelse eller inte men givetvis vill vi gärna komma igång ordentligt innan valrörelsen kommit igång alltför mycket, svarar han.