"Finns en förväntan bland yngre väljare"

På riksplanet sopar Sverigedemokraterna banan med de övriga partierna på sociala medier. I Kinda ser det annorlunda ut – där endast fem av nio partier kan anses aktiva.

Hur stor roll spelar sociala medier för politiken på lokal nivå? "Mycket", konstaterar Linköpingsforskaren Johan Wänström.

Hur stor roll spelar sociala medier för politiken på lokal nivå? "Mycket", konstaterar Linköpingsforskaren Johan Wänström.

Foto: TT/Dennis Petersson/bildmontage

Kisa2021-12-01 08:00

Johan Wänström är forskare och statsvetare vid Centrum för kommunstrategiska studier (CKS) vid Linköpings universitet. När vi vänder oss till honom, med frågan om sociala medier överhuvudtaget spelar någon roll för kommunpolitiken, är han relativt övertygad. Ett engagemang på sociala medier har betydelse på lokalnivå – och betydelsen kommer att växa i takt med generationsskiften.

– Istället för att bygga upp enskilda politikers varumärken, som ofta är syftet på nationell nivå, använder lokala partier ofta sociala medier för att kunna ha en dialog med medborgarna och nå ut med partiets åsikter i aktuella frågor. Kommunikationen är mer förankrad i det praktiska arbetet som äger rum i en kommun, förklarar Linköpingsforskaren Wänström.

undefined
"Sociala medier kan mycket väl ha betydelse på lokal nivå. Kanske framförallt i kommuner som saknar lokal bevakning av media", konstaterar Johan Wänström, forskare och statsvetare vid Linköpings universitet.

Har ett digitalt engagemang på riksplanet större betydelse för partierna?

– Rikspartierna använder sig ofta av utarbetade strategier, främst för att nå yngre målgrupper, så det kan mycket väl vara så. I många mindre kommuner finns det även upparbetade kontaktnät som gör att partierna kanske inte behöver att gå via internet. Man kan lyckas minst lika väl med sin kommunikation via andra plattformar – dagstidningar är ett exempel.

Wänström tror trots allt att sociala medier kommer att utgöra en allt viktigare funktion på lokal nivå. Med yngre generationer, som med tiden kommer in i partierna, kommer det också att bli ett alltmer naturligt verktyg i partiarbetet.

– För den yngre generationen väljare finns det också en förväntan om att kunna ha en dialog eller på något sätt föra en diskussion med de lokala politikerna på digitala plattformar, menar han.

undefined
Fem av kommunfullmäktiges nio partier har en aktiv Facebook-sida. "Man kan lyckas minst lika väl med sin kommunikation via andra plattformar", förklarar Johan Wänström.

För att undersöka hur aktiva de lokala partierna i Kinda kommun är på sociala medier har vi använt oss av sökfunktionerna på Google och Facebook (FB). Genom dessa framkommer att fem av nio partier har aktiva FB-sidor och att fyra partier har privata grupper eller inte är representerade alls. Huruvida enskilda politiker i olika partier är aktiva genom sina egna FB-sidor har vi inte undersökt på någon djupare nivå. Däremot finns det en rad exempel på Kindapolitiker som kommunicerar partiets ståndpunkter på en privat sida.

Vänsterpartiet i Kinda har en FB-sida med cirka 320 följare. En av deras kommunfullmäktige-ledamöter Anders Lind är även han, privat, mycket aktiv. På plattformen Twitter har han ungefär 1 150 följare.

– Vi tänker att sociala medier är en jätteviktig del av en valrörelse och överhuvudtaget i en dialog med medborgarna. Det är ett sätt för oss att visa vilka synpunkter vi har i olika frågor och vi tycker att det är ett demokratiskt ansvar, gentemot väljarna, att göra det. Sociala medier har gett oss helt andra förutsättningar, konstaterar Lind.

undefined
Vänsterpartiet och kommunfullmäktigeledamoten Anders Lind hör till de mest aktiva på sociala medier i Kinda. "Det är ett väldigt enkelt sätt att nå ut", konstaterar han.

Spelar engagemanget på sociala medier roll på lokal nivå?

– Det tror jag definitivt. Vi var aktiva redan inför förra valet och det tror jag bidrog till att vi, i kommunvalet, gick kraftigt framåt, svarar vänsterpartisten och fortsätter:

– Ju mer åren går blir ju även fler och fler av oss äldre vana vid en digital värld.

Även Kristdemokraterna har en närvaro på sociala medier – med 355 följare på FB.

Hur resonerar ni?

– Det är ett sätt för oss att nå ut men vi har ingen jättedetaljerad strategi. Vi försöker dela innehåll när det är något som händer men vi skulle absolut kunna skriva mycket mer. Det är tiden som begränsar, säger partiets Lena Käcker Johansson.

undefined
Lena Käcker Johansson och Kristdemokraterna hör också till de partier som har flest följare på sociala medier. "Vi har inte en jättedetaljerad strategi", förklarar hon.

Hon menar att det till mångt och mycket, på lokal nivå, hänger på att det finns en aktiv medlem som är kunnig och intresserad.

– Ja, det behövs någon som kan lite mer om sociala medier och kommunikation, då blir även kvalitén bättre. Vi får helt enkelt annonsera efter nya medlemmar som är duktiga på sånt, konstaterar Käcker Johansson.

Sverigedemokraterna är ett av de partier i Kinda som inte är särskilt aktiva på sociala medier. På riksplanet är partiet, enligt den årliga undersökningen Maktbarometern, det mäktigaste av riksdagspartierna på digitala plattformar.

undefined
Christian Nordin-Olsson och Sverigedemokraterna har tidigare funnits representerade på Facebook och partiets mål är att så återigen ska vara fallet framöver.

– Vi har tidigare haft en närvaro på FB via en sida där men den har dock blivit nedsläckt av oklar anledning. Vi har ambitionen att vara synliga på sociala medier framöver, förklarar Christian Nordin Olsson (SD) i ett sms.

Med framöver, menar du under valrörelsen?

– Egentligen vill vi vara synliga oavsett valrörelse eller inte men givetvis vill vi gärna komma igång ordentligt innan valrörelsen kommit igång alltför mycket, svarar han.

Sociala medier – Kinda

Moderaterna: Har en FB-sida med drygt 260 följare.

Liberalerna: Saknar sociala medier.

Centern: Har en privat FB-sida med ett 20-tal medlemmar.

Socialdemokraterna: Har en FB-sida med drygt 370 följare – flest i Kinda.

Sverigedemokraterna: Saknar sociala medier men har en välfylld hemsida.

Vänstern: En FB-sida med 320 följare.

Landsbygdspartiet: Saknar egen FB-sida men har politiker som är aktiva privat.

Miljöpartiet: FB-sida med drygt 120 följare.

Kristdemokraterna: En aktiv FB-sida med 355 följare.

Karta: Kinda kommun
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!