Fritt fram för mötesfri väg mellan Kisa och Rimforsa

Tidplan och budget höll. I dag är det slutbesiktning för ombyggda riksväg 23/34 mellan Kisa och Rimforsa.

Separerad trafik. Delar av riksvägen mellan Kisa och Rimforsa är numera mötesfri.

Separerad trafik. Delar av riksvägen mellan Kisa och Rimforsa är numera mötesfri.

Foto: Torbjörn Lindqvist

KISA2014-08-27 14:45

– Det har gått väldigt bra och jag är jättenöjd, säger Torbjörn Arvidsson, projektledare vid Trafikverket.

I backspegeln konstaterar han två mindre lyckade lösningar i vägbygget. Dels en plötslig övergång från dubbel- till enkelfil strax norr om Köleforsbron.

– Den blev inte bra så där har vi förlängt sträckan en bit.

Dels busshållplatsen vid Slätmon (Dansbo-korset).

– Den blev för smal och där ska Svevia bygga om. Jag hoppas så snart som möjligt.

Genom berg

Arbetet med en mötesfri riksväg på fyra delsträckor inleddes i juni förra året. Den besvärligaste delen var bergskärningen norr om Slätmon.

Med begränsad framkomlighet som följd.

– Visst, det var komplicerat när det blev trångt. Men trafikanterna hade förståelse och det var väldigt lite klagomål. Jag vill också framhålla ett bra samarbete med NCC.

Mitträcke som skydd

Syftet med mötesfri väg är få bort de allvarligare olyckorna på riksvägen med hjälp av mitträcke.

– Det är ett balkräcke som är lite styvare än vajer och ska tåla påkörning bättre. Förhoppningsvis ska det leda till färre lagningsjobb.

Kritiska röster anser att mitträcket försvårar räddningsinsatser i samband med olyckor.

– Jag tycker räddningstjänsten sköter det bra. De kan rycka ut från två håll. Dessutom går det att lossa räcket med skärbrännare eller genom att ta bort bultar.

Pengar tillbaka

Sträckan Kisa-Rimforsa används dagligen av drygt 4 000 trafikanter söderut och drygt 7 000 trafikanter norrut.

Ombyggnationens budget är på 60 miljoner kronor och enligt Torbjörn Arvidsson håller kostnadsramen.

– Det kan till och med bli så att jag lämnar tillbaka pengar.

En etapp återstår

Hösten 2011 blev etappen Skeda udde- Kåparp klar.

Resterande del mellan Rimforsa och Skeda udde beräknas kosta 90 miljoner kronor.

När arbetet kan starta är ännu inte bestämt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om