Företagare med usel mobiltäckning: Lika hopplöst som det låter.
– Vi arbetar med hälsa och personlig utveckling, med regelbundet återkommande kurser på programmet, säger Eva Fasth.
– Kunderna bor som gäster här i Vimantorp, och visst är det det problematiskt att de måste ge sig iväg för att ringa eller ta emot samtal.
Om Eva och maken Lars–Erik Fasth kontaktat operatören Telia? Jovars. Mer än många gånger.
– En servicekille berättade att han får kalla rysningar så snart han hör talas om Kisa när det gäller mobiltäckning. Så vitt jag förstår finns det mycket samlad dokumentation om hur stora problemen är härute, men det hjälper inte oss.
Eländet eskalerade under våren:
– Var det dåligt förut så är det uselt nu, säger Eva Fasth.
Hon och Lars–Erik kopplar ihop försämringen med uppgiften att en sändare på FM/TV–masten utanför Kisa flyttats. Uppgiften gör gällande att sändaren tidigare var placerad på tvåhundrameters höjd och att den nu återfinns etthundra meter upp på masten.
– Men vi vi inget säkert, det är svårt att få exakt besked.
Det hopplösa i situationen kulminerade i samband med ett sjukdomsfall:
– Min pappa är 91 år och insjuknade hastigt. I sådana situationer blir man smått desperat att inte kunna ringa eller ta emot samtal, säger Eva.
Paret Fasths fasta telefoni är bortkopplad. Det gäller även andra som bor i det aktuella området.
– Vi vet att andra har liknande problem, det känns inte bra alls.
Med hjälp av bilarna på soplinjeturen har Kinda kommun kartlagt mobiltäckningen i Kinda, inklusive landsbygden. De aktuella operatörerna är Telia, Tre och Tele2. Täckningskartan, som återfinns på KInda kommuns hemsida, bekräftar paret Fasths uppgifter. Kartan signalerar ilsket rött (dålig täckning) på ett bälte mellan Kisa och Tidersrum och vidare ner mot Verveln.
– Telia säger att vårt ärende är högsta prioritet, men vad hjälper det. Konstigt är det, vi bor ju högt, så här kan det inte uppstå radioskugga.
– Konstigast av allt är att vara kund och betala för en vara som man inte får.
Eva och Lars–Erik Fasth befinner sig på semester i skärgården.
– Riktigt härligt att kunna använda mobilen precis när man själv vill, säger Eva.
Corren har talat med Telias presstjänst, som återkommer med kommentar när erforderliga uppgifter samlats in.