Michael Cornell (C) är vikarierande ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd. Under torsdagen beslutar han och hans nämndkollegor om det initiala förslaget på en ny länstransportplan. Förslaget ska, under vintern och våren, ut på remiss hos berörda kommuner, myndigheter och organisationer – i april fattar nämnden beslut om den slutgiltiga versionen.
Förbifarten Kisa, ett projekt som har diskuterats i flera decennium, finns inte med i det initiala förslaget. Satsningen, som år 2015 beräknades till 162 miljoner kronor, ryms inte i budgeten. Ordförande Cornell förklarar:
– Utifrån det arbete som man under de senaste åren har genomfört på tjänstemannasidan har man kommit fram till att vi får för lite pengar. Förbifarten finns helt enkelt inte med bland åtgärderna på grund av resursbrist.
– Vi tycker att förbifarten är en viktig åtgärd men vi måste prioritera de resurser vi får. Det finns fler förbifarter som är på gång i länet och vi får sakta men säkert beta av den kö som finns, fortsätter regionrådet.
Den totala budgeten för infrastruktursatsningar, under hela planperioden, är 1,7 miljarder kronor. 848 000 000 kronor av dessa föreslås öronmärkas för så kallade väginvesteringar, där förbifart Kisa skulle kunna ingå. De satsningar som ryms i budgeten är dels förbifarten i Finspång men också de omfattande åtgärderna som pågår och planeras på länsväg 35 mellan Linköping och Åtvidaberg.
220 000 000 kronor föreslås avsättas för så kallade trimningsåtgärder.
– När förbifart Kisa utreddes inkluderades ett antal åtgärder som var möjliga att göra innan en ny förbifart stod klar. Det kan handla om små åtgärder för att öka trafiksäkerheten eller förändra trafikbeteenden. Vi har en hel del pengar avsatta för såna åtgärder – trimningsåtgärder som vi kallar dem, förklarar Cornell.
Länsplanen planeras att, efter beslut i regionfullmäktige, träda i kraft under hösten 2022. Därefter kommer planen, precis som nu, att revideras vart fjärde år.
– Vid varje givet tillfälle får man ta ställning till alla objekt som står på kö, konstaterar Cornell och fortsätter:
– Så fort länstransportplanen är klar kommer vi att ha en fortsatt dialog med Kinda kommun och Trafikverket. Intentionen är att bjuda in till möte om den fortsätta planeringen kring genomfartsproblematiken.
När Kindas kommunalråd Christer Segerstéen (M) möts av innehållet i regionens nya remissförslag blir han upprörd. I april 2020 visade kommunen tydligt, genom ett beslut i kommunstyrelsen, sin vilja i frågan.
– Det här är dåligt. Vi ligger kontinuerligt på om förbifarten och det är en prioriterad fråga för oss. Om förbifart Kisa inte kommer med i den slutgiltiga versionen kommer vi givetvis att ha synpunkter, konstaterar Segerstéen.
I Trafikverkets utredning av förbifart Kisa konstateras att nuvarande genomfart orsakar störningar och negativ påverkan för boende och trafikanter i Kisa – men också fördröjningar för trafiken som färdas på riksvägen.
– Det är bara att konstatera att vi dagligen har 6 000 trafikrörelser på Storgatan i Kisa och att en stor del utgörs av tung trafik, säger kommunalrådet.
– Förbifarten måste helt enkelt bli av någon gång. Vi är den lilla kommunen mot de stora intressenterna men efter mina 30 år med lobbyverksamhet så vet jag att det är droppen som urholkar stenen, fortsätter han.