"Finns inte med på grund av resursbrist"

När en ny länstransportplan ska tas fram, med infrastruktursatsningar för åren 2022 till 2033, ser förbifarten i Kisa ut att hamna utanför. Budgeten på 1,7 miljarder räcker inte till.

Förbifarten, som är tänkt att ta bort den tunga trafiken från Kisa samhälle, ser ut att dröja ytterligare. I förslaget till en ny länstransportplan har projektet hamnat utanför.

Förbifarten, som är tänkt att ta bort den tunga trafiken från Kisa samhälle, ser ut att dröja ytterligare. I förslaget till en ny länstransportplan har projektet hamnat utanför.

Foto: Dennis Petersson

Kisa2021-11-11 06:00

Michael Cornell (C) är vikarierande ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd. Under torsdagen beslutar han och hans nämndkollegor om det initiala förslaget på en ny länstransportplan. Förslaget ska, under vintern och våren, ut på remiss hos berörda kommuner, myndigheter och organisationer – i april fattar nämnden beslut om den slutgiltiga versionen.

undefined
"Region Östergötlands bedömning är att det inte finns utrymme att få med en förbifart under planperioden 2022–2033", skriver regionen i sitt förslag.

Förbifarten Kisa, ett projekt som har diskuterats i flera decennium, finns inte med i det initiala förslaget. Satsningen, som år 2015 beräknades till 162 miljoner kronor, ryms inte i budgeten. Ordförande Cornell förklarar:

– Utifrån det arbete som man under de senaste åren har genomfört på tjänstemannasidan har man kommit fram till att vi får för lite pengar. Förbifarten finns helt enkelt inte med bland åtgärderna på grund av resursbrist.

– Vi tycker att förbifarten är en viktig åtgärd men vi måste prioritera de resurser vi får. Det finns fler förbifarter som är på gång i länet och vi får sakta men säkert beta av den kö som finns, fortsätter regionrådet.

undefined
"Vi är överens med kommunen om vikten av förbifarten men vi måste prioritera våra resurser", förklarar Michael Cornell (C) vikarierande ordförande i regionens trafik- och samhällsplaneringsnämnd.

Den totala budgeten för infrastruktursatsningar, under hela planperioden, är 1,7 miljarder kronor. 848 000 000 kronor av dessa föreslås öronmärkas för så kallade väginvesteringar, där förbifart Kisa skulle kunna ingå. De satsningar som ryms i budgeten är dels förbifarten i Finspång men också de omfattande åtgärderna som pågår och planeras på länsväg 35 mellan Linköping och Åtvidaberg.

220 000 000 kronor föreslås avsättas för så kallade trimningsåtgärder.

– När förbifart Kisa utreddes inkluderades ett antal åtgärder som var möjliga att göra innan en ny förbifart stod klar. Det kan handla om små åtgärder för att öka trafiksäkerheten eller förändra trafikbeteenden. Vi har en hel del pengar avsatta för såna åtgärder – trimningsåtgärder som vi kallar dem, förklarar Cornell.

undefined
I Trafikverkets åtgärdsvalsstudie från 2016 konstateras att förbifarten skulle "förbättra framkomligheten för trafik som använder trafiksystemet lokalt i tätorten och minska barriäreffekterna som nuvarande genomfart ger för denna grupp".

Länsplanen planeras att, efter beslut i regionfullmäktige, träda i kraft under hösten 2022. Därefter kommer planen, precis som nu, att revideras vart fjärde år. 

– Vid varje givet tillfälle får man ta ställning till alla objekt som står på kö, konstaterar Cornell och fortsätter:

– Så fort länstransportplanen är klar kommer vi att ha en fortsatt dialog med Kinda kommun och Trafikverket. Intentionen är att bjuda in till möte om den fortsätta planeringen kring genomfartsproblematiken.

undefined
Enligt beräkningar från 2015 utgörs genomfartstrafiken i Kisa av cirka 20 procent tung trafik. Det beror bland annat på industrier så som Kindasågen.

När Kindas kommunalråd Christer Segerstéen (M) möts av innehållet i regionens nya remissförslag blir han upprörd. I april 2020 visade kommunen tydligt, genom ett beslut i kommunstyrelsen, sin vilja i frågan.

– Det här är dåligt. Vi ligger kontinuerligt på om förbifarten och det är en prioriterad fråga för oss. Om förbifart Kisa inte kommer med i den slutgiltiga versionen kommer vi givetvis att ha synpunkter, konstaterar Segerstéen.

undefined
Kisa vårdcentral, och en rad andra byggnader, ligger precis intill riksväg 23/34 med sin tunga trafik.

I Trafikverkets utredning av förbifart Kisa konstateras att nuvarande genomfart orsakar störningar och negativ påverkan för boende och trafikanter i Kisa – men också fördröjningar för trafiken som färdas på riksvägen.

– Det är bara att konstatera att vi dagligen har 6 000 trafikrörelser på Storgatan i Kisa och att en stor del utgörs av tung trafik, säger kommunalrådet.

– Förbifarten måste helt enkelt bli av någon gång. Vi är den lilla kommunen mot de stora intressenterna men efter mina 30 år med lobbyverksamhet så vet jag att det är droppen som urholkar stenen, fortsätter han.

Mer om förbifart Kisa

Planerna på att dra riksväg 23/34 öst om Kisa föddes i slutet av 1950-talet. Ett protokoll från den 14 mars 1963 berättar om överläggningar mellan Kinda kommun, markägare och vägansvariga på länsnivå. Arbetet inleddes vid Gummetorpasjön 1968 men fyllnadsmassorna sjönk samtidigt som de statliga pengarna till vägbygget tog slut. År 2016 gjordes en åtgärdsvalsstudie av Trafikverket kring förbifarten där sträckning och utformning utreddes. Nu behöver den bara prioriteras i länstransportplanen.

Karta: Riksväg 23/34, Kisa
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!