Analys av trafikmiljön, och förutsättningarna för en förbifart, ska göras i en så kallad åtgärdsvalsstudie (se faktaruta).
Enligt Peter Linnskog, samhällsplanerare vid Trafikverket, är studien planerad till 2015. Någon ytterligare tidplan för en förbifart finns inte.
– Troligtvis handlar det om någon gång efter år 2020.
"Hög prioritet"
Det var andra tongångar i Ltp 2010–2021. Regionförbundet Östsam slog fast att förbifart Kisa var ett av länets viktigaste vägbyggen:
”Att bygga bort tätortsgenomfarter för att eliminera otidsenlig och mycket störande genomfartstrafik har (...) haft mycket hög prioritet för regionen. (...). På det regionala vägnätet, (...), ersätts genomfarter (...) på Rv 23/34 i Kisa.”
Arbetet med ny sträckning skulle inledas 2016–2018. Östsam uppmanade Kinda kommun att göra en översiktsplan för Kisa som tog hänsyn till en förbifart öster om samhället.
Argument
Samtidigt förberedde sig handel och service inför stundande förändringar. Åtminstone mentalt, och då med regionförbundets otvetydiga argumentation ringande i öronen:
”De (genomfarterna) hämmar orternas utveckling vilket kan avläsas i att samhällena på ett bryskt sätt delas upp, att utbyggnadsplaneringen alltmer hämmas, tilltagande trafiksäkerhetsrisker för i synnerhet barn och äldre, buller, vibration och avgaser, trafikarrangemang som förfular och till och med begynnande förslumning.”
Ostlänken suger
Översiktsplanen för Kisa har varit ute på remiss och väntas bli antagen av kommunfullmäktige i höst.
Men osäkerheten kring en förbifart, och om den i så fall ska gå öster om Kisasjön, är stor.
Vägbygget är bortplockat ur Ltp 2014–2025. Förklaringen stavas Ostlänken. Länets anpassning till den planerade järnvägen sväljer mycket av de 1,4 miljarder kronor som ryms i planen.
Det innebär att planerade åtgärder på vissa riksvägar skjuts på framtiden, konstaterar Östsam och fortsätter:
”Nuvarande allvarliga brister vad avser tillgänglighet, trafiksäkerhet och miljö kommer därmed att kvarstå på riksväg 23/34 (vid Kisa).