– Vi hoppas kunna ha ett första möte med Kinda kommun och konsulten innan årsskiftet, säger Peter Linnskog, samhällsplanerare vid Trafikverket.
"Ett antal förslag"
Vid träffen får kommunens politiska ledning ge sin syn på riksvägen i allmänhet och genomfarten i Kisa i synnerhet.
Därefter inleder Ramböll sin studie.
– Det brukar ta ett år och ska resultera i ett antal förslag hur man ska hantera problemen i Kisa.
Intressenter i samhället kommer att bjudas in till träffar under 2016 innan Ramböll sätter punkt för sin studie.
– Det är inte otroligt att ett av förslagen blir att bygga en förbifart.
Regionen avgör
Frågan går då vidare till Region Östergötland som avgör om vägprojektet ska ingå i den länstransportplan som fastställs 2018.
Skulle förbifarten få grönt ljus krävs en vägplan som blir det första juridiskt bindande och demokratiska steget.
– Då blir det samråd med mark- och fastighetsägare och andra som kan tänkas bli berörda, säger Peter Linnskog som ser ett vägbygge som ligger långt bort i tid.
– Tidigast 2020-2025.