Fick nog efter ett år med krånglande hiss

Husets hiss bekymrar Bo Ceedigh i Kisa.
– Jag vill inte behöva oroa mig så fort jag vaknar, för om jag tar mig ut eller inte, säger han.

Foto:

KISA2013-08-23 08:11

I ett år har hissen på Linnégatan strulat och senaste månaden har problemet varit som värst, berättar Bo Ceedigh.

– Jag har ringt till KindaHus och deras jourtelefon många gånger när den inte fungerat. Det ska inte behöva vara på det här sättet.

Fast på mitten

Snart 70-åriga Bo Ceedigh har svårt att gå och nere vid husingången väntar rollatorn på honom, men det gäller att ta sig ner från andra, och översta, våningen först.

Trapporna är sista utvägen.

– I tisdags fastnade hissen halvvägs, som många gånger innan. Jag skulle iväg och ringde om problemet, fick då svar att det skulle komma servicekillar och fixa den.

”Stöp som en oxe”

Han väntade, men tiden är knapp. Det inbokade mötet skulle inte få dröja och därför tog Bo trapporna.

– Jag stöp som en oxe i andra halvtrappan. När servicekillarna kom fick de ringa ambulansen som körde mig till vårdcentralen.

Han hade tur, var läkarens utlåtande. Bo klarade sig med några blåmärken i högersidan av midjan.

Lagades i går

Han har haft kontakt med KindaHus sedan hissen började strejka.

– De säger att jag kan få byta bostad, men jag vill väl inte flytta på grund av en hiss.

I veckan kontaktade hyresvärden firman Nordisk hiss som installerat hissen, och under torsdagen var mekaniker på plats för reparation.

– Nu fungerar den igen, men det känns fortfarande som en osäker faktor, säger Bo.

– Hissen har fungerat till och från under en lång tid, trots att reparatörer varit på den förut.

Ersättning

Vid ett tillfälle ringde Bo upp vd:n för KindaHus, Per Cedervall.

– Jag var så arg att jag bad om att få ersättning. Cedervall sa att jag fick ansöka om det via deras försäkringsbolag i sådana fall.

– Det skulle vara rimligt att få avdrag på hyran, tycker jag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om