Fem olyckor på 14 år

Tillbud och olyckor har hänt tidigare på Hornlanda flygfält söder om Horn. Men söndagens dödskrasch är den värsta hittills.

Foto:

Kisa2012-08-13 17:52

Hornlanda är privatägd och byggdes på 1960-talet. De senaste 14 åren har fem allvarliga olyckor inträffat på eller strax intill landningsbanan (se faktaruta).

Både Statens haverikommission (SHK) och Luftfartsinspektionen har pekat på brister. Bland annat är landningsbanan för smal.

Hårdast var SHK i sin kritik efter att ett tyskregistrerat sportflygplan kraschat våren 1998. Stäng eller bygg om var kommissionens slutsats efter att ha utrett olyckan.

Förordade förbud

Budskapet gick vidare till Luftfartsinspektionen som rekommenderades att "se till att flygplatsen antingen har betryggande dimensioner eller beläggs med förbud att nyttjas som flygplats".

Någon breddning av banan har inte skett och kommer heller inte att ske, säger Mattias Rosin, Vimmerby, som arrenderar Hornlanda sedan snart tre år.

- Inte som det ser ut i dagsläget.

Olika regler

Som arrendator hade Mattias Rosin gett skärmflygarna tillstånd att göra uppstigningar i helgen. Han betonar att regelverket för skärmflygning inte går att jämföra med det som gäller för flygplan.

- Skärmflygare kan starta och landa på en liten gräsplätt.

"Inte aktuellt"

Haverikommisionen som tidigare har granskat incidenter vid Hornlanda tänker inte utreda helgens tragiska olycka, enligt Pia Jacobsson, avdelningschef vid SHK.

- Det är en form av flyg som inte är obligatorisk för oss att utreda. Vi kan utreda sådana händelser också om det är särskilt motiverat ur säkerhetssynpunkt, men i det här fallet är det inte aktuellt.

Enligt Pia Jacobsson är det Luftfartsinspektionen som kan utlåta sig om flygplatsen.

Vittnen berättar

Granskningen av dödsolyckan blir en uppgift för Kinda/Ydrepolisen. Dels i form av platsundersökning, dels samtal med vittnen till olyckan, säger närpolischef Magnus Thorén.

Så här långt finns vittnesuppgifter på att två personer skulle inleda en så kallad tandemflygning när olyckan inträffade.

- I startögonblicket kom en vindpust och det sska ha sett ut som om de tappade kontrollen över farkosten som for in i en hangar.

Från Vimmerby

Föraren var den 47-årige man som avled vid kraschen. Hans 45-årige kamrat ådrog sig livshotande skador och vårdas på Universitetssjukhuset i Linköping. De båda männen är hemmahörande i Vimmerbytrakten i norra Kalmar län.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!