Enad front står upp för tåget

Inte en krona, inte ett ord om Stångådalsbanan iförslaget till nationell transportplan för 2018–2029. Det är motlut för vänner av tåg mellan Linköping och Kalmar.

Samförstånd. Lena Käcker, Michael Leijonhud, Mikael Lundin, Malin Forsgren, Gudrun Brunegård och Per Larsson.

Samförstånd. Lena Käcker, Michael Leijonhud, Mikael Lundin, Malin Forsgren, Gudrun Brunegård och Per Larsson.

Foto: Torbjörn Lindqvist

KISA2017-09-02 05:00

– Men vi får inte ge oss. Då är det kört, säger Michael Leijonhud vid Infrastrukturkansliet som sedan 2010 slåss för en upprustning av Stångådalsbanan.

Han var en av fem personer som deltog i panelen vid ett dialogmöte i Kisa bibliotek på fredagen med Kristdemokraterna som värd.

De övriga var Lena Käcker Johansson (KD), Kinda kommun, Mikael Lundin, husföretaget BoKlok i Gullringen, Malin Forsgren, miljökonsult och pendlare, Rimforsa, och Gudrun Brunegård, landstingsråd i Kalmar län.

Samtalet leddes av Per Larsson (KD), regionråd i Östergötland.

Samtliga röster pekade på vikten av att tågbanan rustas. Av flera skäl:

* Utveckling och tillväxt för kommunerna längs banan

* Förbättra möjligheterna till arbets- och studiependling

* En gemensam arbetsmarknad för regionerna Östergötland och Kalmar

* Förbättra villkoren mellan regionerna som redan i dag ingår i samma sjukvårdsområde med US i Linköping som bas

Problemet är att de två regionerna drar åt olika håll, enligt Gudrun Brunegård.

– I Kalmar är vi helt överens över parti- och blockgränser att binda samman regionerna.

Så är även läget i Kinda kommun, enligt Lena Käcker Johansson.

– Vi är överens om en upprustning av banan.

Kruxet är att få med sig Östergötland på tåget.

Irritationen över förtroendevalda och tjänstemän inom Region Östergötland och Östgötatrafiken var bitvis påtaglig.

Malin Forsgren skrädde inte orden i sin passning till närvarande politiker.

– Ni måste göra något åt Ötraf, de borde tas i örat.

Nu fanns inte representanter från vare sig regionen eller Östgötatrafiken på plats som kunde försvara sig.

Så sent som på torsdagen presenterades förslaget till nationell transportplan för de närmaste tio åren.

Bland annat föreslår Trafikverket satsningar på Norrbotniabanan, Ostkustbanan och Västkustbanan.

Däremot inte ett korvöre till Stångådalsbanan.

Frågan är om det är möjligt att ändå få till stånd en modernisering av tåglinjen.

Michael Leijonhud igen:

– Det kommer att krävas korrigerande beslut på regeringsnivå.

Infrastrukturenkansliet tar hjälp av Åke Pettersson, den tidigare partisekretearen i Centerpartiet som i början av 1990-talet fick loss pengar till den Stångådalsbana som gäller i dag.

Kan han bli tungan på vågen?

– Är det någon som vet hur man drar i de politiska trådarna så är det han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!