Enad front för trafikstråk

Kommunerna Linköping och Kalmar är dagsfärska medlemmar i Infrastrukturkansliet. Kommungruppen arbetar för utveckling av Stångådalsbanan och riksväg 23/34.

KISA2013-05-22 13:05

Tillskottet är direkt avgörande för det fortsatta arbetet, säger Michael Leijonhud, chef vid Infrastrukturkansliet med säte i Hultsfred.

– Med tanke på att Linköping och Kalmar är de största kommunerna är de väldigt viktiga.

"Absolut eniga"

Infrastrukurkansliet arbetar sedan 2010 för att få till förbättringar utmed trafikstråket Linköping- Kalmar.

– Vi är absolut eniga, säger Michael Leijonhud.

– Sju röster som agerar med en röst blir väldigt trovärdigt och tryggt för dem som beslutar.

Budskapet till beslutande politiker på riks- respektive regionalnivå är förbättringar på Stångådalsbanan för 925 miljoner kronor.

– Det är ingen utopi utan snarare en rimlig kostnad som ger stor samhällsnytta.

Säkert och snabbt

I det omfattande arbetet ingår byte av räls, slipers, ny mötesstation i Gullringen, triangelspår i Berga och att få bort farliga korsningar.

Allt för att få en robustare drift, ökad livslängd, minskat underhåll och kortat restid med 30 minuter på sträckan Kalmar-Linköping.

Målet är att upprustningen ska vara klar runt 2020.

– Då måste arbetet vara i gång om två, tre år.

Bättre riksväg

De sju kommunerna som ingår i Infrastrukturkansliet verkar också för en bättre riksväg 23/34.

2+1-väg mellan Linköping och Skeda udde är klar.

Närmast väntar sträckan Kisa-Rimforsa, och senare också Rimforsa-Skeda udde.

Söder om länsgränsen handlar det i första hand om avsnitten Målilla-Hultsfred och Hultsfred-Vimmerby.

Manna från EU?

Lobbyarbetet i kommungruppen syftar till att få in satsningarna på järnväg och riksväg i länstransportplanerna för Östergötland och Kalmar län.

Michael Leijonhud hoppas och tror också att det finns pengar att hämta från EU till förbättringar på trafikstråket Linköping-Kalmar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!