Tillskottet är direkt avgörande för det fortsatta arbetet, säger Michael Leijonhud, chef vid Infrastrukturkansliet med säte i Hultsfred.
– Med tanke på att Linköping och Kalmar är de största kommunerna är de väldigt viktiga.
"Absolut eniga"Infrastrukurkansliet arbetar sedan 2010 för att få till förbättringar utmed trafikstråket Linköping- Kalmar.
– Vi är absolut eniga, säger Michael Leijonhud.
– Sju röster som agerar med en röst blir väldigt trovärdigt och tryggt för dem som beslutar.
Budskapet till beslutande politiker på riks- respektive regionalnivå är förbättringar på Stångådalsbanan för 925 miljoner kronor.
– Det är ingen utopi utan snarare en rimlig kostnad som ger stor samhällsnytta.
Säkert och snabbtI det omfattande arbetet ingår byte av räls, slipers, ny mötesstation i Gullringen, triangelspår i Berga och att få bort farliga korsningar.
Allt för att få en robustare drift, ökad livslängd, minskat underhåll och kortat restid med 30 minuter på sträckan Kalmar-Linköping.
Målet är att upprustningen ska vara klar runt 2020.
– Då måste arbetet vara i gång om två, tre år.
Bättre riksvägDe sju kommunerna som ingår i Infrastrukturkansliet verkar också för en bättre riksväg 23/34.
2+1-väg mellan Linköping och Skeda udde är klar.
Närmast väntar sträckan Kisa-Rimforsa, och senare också Rimforsa-Skeda udde.
Söder om länsgränsen handlar det i första hand om avsnitten Målilla-Hultsfred och Hultsfred-Vimmerby.
Manna från EU?Lobbyarbetet i kommungruppen syftar till att få in satsningarna på järnväg och riksväg i länstransportplanerna för Östergötland och Kalmar län.
Michael Leijonhud hoppas och tror också att det finns pengar att hämta från EU till förbättringar på trafikstråket Linköping-Kalmar.