Efter raset: Bron stängs av

Delar av Kättbron i Kisa rasade efter att en grävlastare kommit för långt ut på kanten. Det kan leda till att motortrafik blir bannlyst på den gamla stenvalvsbron.

Nära ögat. Föraren lyckades med hjälp av broräcket ta sig ur maskinen. Stenvalsbron över Lillån är minst 200 år gammal.

Nära ögat. Föraren lyckades med hjälp av broräcket ta sig ur maskinen. Stenvalsbron över Lillån är minst 200 år gammal.

Foto: Foto: Mikael Svensson

KISA2015-10-09 21:00

Det var i torsdags eftermiddag som Tekniska Verken arbetade med att lägga ner belysningskablar i bron på Kvarngatan.

Allt gick utan problem tills en grävlastare hamnade snett på ena brokanten.

– Vi var så gott som klara och skulle bara packa till marken, säger Lasse Jonsson, projektör vid Tekniska Verken.

Flera stora stenar släppte från mitten av bron och föll ner mot vattnet. Den 13 ton tunga maskinen hamnade på sniskan och var ytterst nära att rasa ner i ån.

Föraren lyckades ta sig ur maskinen oskadd.

Två lastmaskiner kom till undsättning genom att hålla emot så att grävlastaren inte skulle glida ner i vattnet och förvärra skadorna.

En stor lyftkran rekvirerades från Hultsfred och vid 18-tiden var faran över.

– Vi är glada för att ingen kom till skada, säger Lasse Jonsson.

Enligt de lokala trafikföreskrifterna för Kinda kommun har Kvarngatan bärighetsklass två. Det innebär maximalt 51,4 tons bruttovikt och ett axeltryck på maximalt 10 ton. Det betyder att det var grönt ljus för grävlastaren som väger 13 ton och har ett axeltryck på 6,5 ton.

Information?

Tekniska Verken hade fått klartecken till grävjobbet efter ett skriftligt tillstånd från Kinda kommun.

Fick ni då någon information om att bron kunde var bräcklig?

– Vi visste att det var en gammal bro, men bedömde att det skulle gå att få ner en kabel.

Fanns det någon tvekan att gå ut med en tung maskin på bron?

– Nej, det som hände var att den kom för nära brokanten.

Roger Erlandsson, gatuchef i Kinda kommun, säger till Corren:

– Vi borde kanske ha varit mer försiktiga.

"Håller inte"

Kombinationen Kvarngatan, Kättbron och tung motortrafik har varit ett diskussionsämne i flera år.

– Vi har pratat i flera etapper om att göra om den för enbart gång- och cykeltrafik, men det har aldrig kommit till stånd. Nu ser vi att bron inte håller så det kan nog bli så. Och det finns ju inget tvång att ha genomfartstrafik där.

Efter olyckan är bron avstängd för all trafik.

Vad händer närmast?

– Vi ska försöka reparera det som går. Vi vill inte ta bort bron, säger Roger Erlandsson.

Vem ska stå för kostnaderna?

– Det törs jag inte säga utan det får vi reda ut med försäkringarna. Men vi vill gärna bevara bron.

Värdefull miljö

Området vid Kvarngatan är ett av de äldsta och bäst bevarade i Kisa.

Här finns väl bevarade bostäder och byggnader från mitten och slutet av 1800-talet.

Genom åren har några av husen använts som sjukstuga, postkontor, fotoateljé och affär.

Stenvalvsbron, Kättbron, är ett "värdefullt miljöelement", enligt Östergötlands museum som klassar området kring Kvarngatan och Kärleksstigen som kulturhistoriskt värdefullt.

Kvarngatan med Kättbron utgjorde den norra infarten till Kisa innan en ny bro byggdes på 1920-talet på nuvarande riksväg 23/34.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om