Drar ett tungt lass för miljön

Chauffören Maria Anspach väger 55 kilo, den fullastade timmerbilen 74 ton. Turerna mellan Kisa och Mönsterås ingår i ett forskningsarbete kring tyngre skogstransporter.

Foto: Torbjörn Lindqvist

KISA2016-02-11 09:00

Onsdag förmiddag. Blötsnö över Kisa. Virket på den 24 meter långa timmerbilen är snart på plats.

Med en färsk och tillfällig dispens får ekipaget frakta tio ton mer än normalt.

Tillståndet gäller enbart sträckan mellan Kisa och massafabriken vid Mönsterås bruk.

Fyra turer per dag, 14,5 mil enkel resa.

Tvåskift

Bilen rullar i tvåskift med Maria Anspach eller Igor Spaskovski i förarsätet.

Samtidigt håller det svenska skogsbrukets forskningsinstitut, Skogforsk, finansierat av skogsnäringen och staten, ett vakande öga på körningarna.

I forskningen granskas bränsleförbrukning, utsläpp, trafiksäkerhet ock kostnader för ett 20-tal timmerbilar av längre eller tyngre modell.

Från Småland i söder till Västerbotten i norr, säger Fredrik Johansson, forskare vid Skogforsk i Uppsala.

Hans slutsatser efter några års studier är att skogsbruket skulle spara runt 17 miljoner liter diesel varje år om timmerbilar tilläts ta tyngre last.

– Transporterna skulle bli färre och bränsleförbrukningen och utsläppen av koldioxid skulle minska kraftigt.

"Framtiden"

Enbart Maria Anspachs bil, som ingår i Fröjds åkeri i Kisa, skulle minska förbrukningen av biodiesel med 7 000 liter per år.

Under förutsättning att den tillåtna bruttovikten permanentades från 64 till 74 ton.

Åkeriets ägare Pär Fröjd följer forskningen med stort intresse.

– Jag tror det här är framtiden.

Och det finns mer att göra för att minska bränsleförbrukningen ytterligare ett steg i testbilen hos Fröjds, enligt Fredrik Johansson.

– Bilen går en bra väg och rullar i relativt jämn och hög hastighet. Därför ska se om vi kan göra vissa förändringar för att minska luftmotståndet.

Regeringsuppdrag

Forskningens fingervisningar har tagit skruv.

Trafikverket fick i maj 2015 i uppdrag av regeringen att utreda och göra fördjupade analyser av att tillåta tyngre fordon på det allmänna vägnätet.

Vad det finns för hinder på vägen?

– Större timmerbilar kräver stora investeringar i våra vägar, säger Fredrik Johansson.

Han nämner bland annat broar som måste förstärkas för att stå emot tyngre transporter.

I natt igen

Blötsnön har övergått i regn. Maria Anspach ser hur Igor Spaskovski lämnar Kisa för ännu en sväng mot Mönsterås.

I natt är det hennes tur. Väckarkockan ringer 02.45.

– Då sitter jag i bilen halv fyra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om