Det var via ett telefonsamtal som han snabbt fick information om att ett knivdåd hade skett.
– Det var Lasse Sandström vid "Skon vid bron" som ringde och sa att ett knivdåd inträffat och att mannen var på väg åt det här hållet. Där och då ställde jag mig vid dörren och spanade och när jag efter ett tag såg hur han hoppade upp på bilar och viftade med ett föremål i handen langade jag in kunderna och bommade igen butiken, förklarar Alex Pihl.
– Det är klart att man fick puls men samtidigt var jag väldigt målmedveten och försökte hålla fokus på rätt saker.
Under tiden då dörrarna var låsta ska det ha befunnit sig ett tiotal kunder i butiken.
Har ni några rutiner för när något sånt här inträffar?
– Det här scenariot har vi spelat upp många gånger med medarbetarna men då har skillnaden varit att det skett inne i butiken och med tanke på hur det ser ut i samhället i dag så väntar vi på såna här dåd även i Kisa. Jag skulle säga att vi är förberedda, förklarar butiksägaren Andreas Holm och fortsätter:
– Nu blev det ingen större fara för oss tack vare telefonsamtalet och medarbetarna skötte sig exemplariskt.
Lasse Sandström själv såg det som självklart att varna och hoppas att andra gör detsamma.
– Det vi borde ha i Kisa är något form av snabblarm för såna här tillfällen - en form av allmän varning som går ut till ett 20-tal butiksinnehavare. Det skulle göra att man kan vara förberedd och hålla ögon öppna.