– I den nya reviderade läroplanen för förskolan är det ett större fokus på barnskötaren. Skolverket har försökt att förtydliga rollerna på förskolan då det genom åren inte har varit helt tydligt. Det viktigaste som vi vill få fram med vår bok är att stärka vår roll, att vi barnskötare är viktiga och att vi också har ett utbildningsuppdrag, förklarar Ramona Krantz.
När vi träffas för en intervju har kollegan Maria Nygren inte möjlighet att närvara. Visserligen är båda anställda av Nilswiks förskolor, men den ena är stationerad på Himlabacken i Kisa och den andra i Åtvidaberg, på förskolan Tummeliten.
Det var i januari tidigare i år som förlaget Gothia fortbildning frågade om de ville skriva boken. Nu, den 11:e oktober, släpps den med namnet "Barnskötare - att främja utveckling och lärande".
– Först tänkte vi att vi kunde vara med som bollplank, men sedan funderade vi ett tag och bestämde oss för att ta chansen. Det är inte varje dag man får frågan om att skriva en bok, och någonstans kände vi också att vi hade något viktigt att säga, förklarar Krantz och fortsätter:
– Arbetet med boken har nog stärkt mig väldigt mycket. Jag har fått fördjupat mig i olika ämnen och samtidigt vänt ut och in på mig själv. Vad är det jag gör? Hur jobbar jag rent praktiskt för att utveckla barnen? I boken försöker vi bland annat lyfta vad som är viktiga saker för en barnskötare och vilka uppdrag som åligger oss.
I somras trädde den nya reviderade läroplanen i kraft, lpfö 18, och genom egna erfarenheter försöker Krantz och Nygren att belysa barnskötarens uppdrag kopplat till styrdokumentet. Förutom praktiska råd om till exempel kollegialt lärande förtydligar boken också skillnaden mellan förskolelärarens och barnskötarens roller.
– Man kan tänka sig att förskoleläraren ska ha en ledarroll i verksamheten. Med en treårig högskoleutbildning ansvarar den för att läroplanen följs och att våra barn får den utbildning som de har rätt till, men det viktigaste är att det görs och utformas tillsammans. Även barnskötarna ska få sina röster hörda, förklarar Krantz och avslutar:
– Vi hoppas att de barnskötare som läser boken ska känna att de gör ett bra jobb och duger som de är. Framförallt hoppas jag att den kan komma till gagn på förskolor där tillsammans-kulturen inte råder på samma sätt.