– Det är bra att få ett kvitto på att vi är på väg väg åt rätt håll, säger Johan Widerström, vd för Kinda-Ydre sparbank.
SKI skriver i sin rapport att sparbankerna över lag i landet har mycket nöjda kunder. Särskilt är det närheten och den lokala förankringen som uppskattas av kunderna.
Sparbankerna räknat som grupp kommer på andra plats bland Sveriges banker både när det gäller privatkunders och företagskunders nöjdhet.
Ökar mest
Sett till företagskunderna är Kinda-Ydre sparbank den av sparbankerna i landet som ökar allra mest när det gäller nöjda kunder.
Men även privata kunder uppskattar det som banken erbjuder.
Vad beror det på?
– Vi har ansträngt oss för att ska vara lätt att komma till tals med oss. Våra två ledord som vi jobbar mycket med är tillgänglighet och kompetens, säger Johan Widerström.
"Lever nära"
Han pekar också på bankens ambition att vara en medspelare på alla plan i samhället.
– Vi lever nära våra kunder och våra kunder lever nära oss. Då försöker vi vara delaktiga så mycket vi bara kan.
Kunders erkänsla och beröm till banken går stick i stäv med hur det ser ut för bankbranschen. Storbanker i gemen får dåliga betyg från allt mindre nöjda kunder.
Enligt SKI får Kinda-Ydre sparbank högt betyg för tack vare personalens service, att det är enkelt att vara kund, att banken månar om sina kunder och tillgodoser kundens hela bankbehov.