Förbifarten skjuts på framtiden, samtidigt som trafiken flyter allt tätare på den smala gata som bildar genomfarten. I synnerhet den tunga trafiken ökar, vilket Corren berättat om i en serie artiklar.
Politiker och allmänhet känner oro för den bristande trafiksäkerheten som följer i spåren av den tungt framrullande lastbilsflottan. Därtill kommer att många privatbilister och motorcyklister inte respekterar den maximalt tillåtna hastigheten på 50 kilometer i timmen från söder om rondellen till 30-sträckan förbi Stjärneboskolan.
– Vi resonerar med Trafik-verket om en lösning med 40 kilometer i timmen som högsta tillåtna hastighet på genomfarten i Kisa, säger kommunalrådet Pia Tingvall (C).
– 30-sträckan förbi Stjärnebo är överspelad eftersom eleverna flyttas till Värgårdsskolan, säger Roger Rydström (S).
Förbifarten är planerad till ”någon gång efter 2020”, enligt Trafikverket.
torbjorn.gustavsson@corren.se