Som Corren berättat fortsätter ombyggnaden av riksväg 23/34 i sommar efter ett längre uppehåll.
Etappen Kisa (Köleforsbron)-Rimforsa ska bli 2+1-väg med vajerräcke och fyra dubbelfiliga sträckor.
Delade meningar
En nyhet som möts med både ris och ros. Signaturen PeterH kommenterar på corren.se:
”Tycker dom här 2+1-vägarna är värdelösa och trafikfarliga. Jag har åkt på dom sen dom kom och det som händer är att man kommer i kapp någon och sedan när det blir tvåfiligt gasar man på som en stolle.”
Signaturen danna369 har en annan uppfattning:
”Jag fick ett lastbilsdäck i fronten på min bil från mötande lastbil för ett par veckor sedan. Bilen blev skrot av smällen men tack vare mittvajern kom jag inte över i mötande. Ni som inte har tålamod att vänta på omkörningssträckor bör fundera på vad som skiljer en frontalkrock med en olycka som slutar i mittvajern.”
Övervägande plus
VTI har följt utbyggnaden av 2+1-vägar sedan vägtypen började dyka upp i slutet av 1990-talet.
Arne Carlsson, tidigare forskningsledare för mötesfria vägar vid VTI, kunde i en slutrapport 2009 konstatera att fördelarna var betydligt fler än nackdelarna.
- Dödsolyckorna hade blivit 75-80 procent färre, cirka 45 människoliv per år
- Olyckorna med allvarligt skadade var 55 procent färre
- Allvarliga olyckor med motorcyklister inblandade minskade. Tvärtom mot vad landets mc-förare befarade
- Sett enbart till allvarliga olyckor och olyckor med dödlig utgång var 2+1-vägarna lika säkra som motorvägar
Förklaringen var att mötesolyckorna i stort sett hade försvunnit.
Bättre än väntat
Rapporten visar också att:
- framkomligheten är bättre än förväntat
- medelhastigheten för personbil har ökat med cirka 2 km/tim på 90 km/timh
- små fördröjningar för personbil på avsnitt med ett körfält
- lönsamheten för ombyggda objekt var ”mycket god”