Hemtjänsten med när koldioxid-utsläppen ska sänkas

Här kommer hemtjänsten susande. Uppförs såväl som nedförs.

Foto:

KINDA/ÅTVIDABERG2013-09-09 19:48

– Det är driv i dem, säger Ann-Marie Molin där hon står intill en av hemtjänstens nya elcyklar vid hemtjänstlokalen vid Facetten i Åtvidaberg.

Tillsammans med kollegan Berit Söderström ger hon toppbetyg över det nya arbetsredskapet.

– Det är bra fart på dem. Man måste trampa, men det blir bra fart utan att det blir jobbigt, säger Berit Söderström.

Spar miljön

Hemtjänsten i Kinda och Åtvidaberg ingår i EU-finansierade projektet Pro-e-bike. I förra veckan delades fyra elcyklar ut till vardera kommun (även Motala, Ydre och en privat hemtjänstaktör i Linköping deltar i projektet). Tidpunkten är väl vald, den europeiska trafikantveckan står för dörren (se faktaruta).

I Åtvidaberg har hemtjänsten i ett år haft tillgång till en elcykel. Med fler kan flera i personalen ställa bilarna.

– Det känns bra att vi är med och spar på miljön, säger Berit Söderström.

Flera vinster

I Åtvidaberg står bilismen för de största utsläppen av koldioxid. Energistrateg Kickan Grimstedt och energirådgivare Matti Mallinen arbetar i både Kinda och Åtvidaberg för att minska antalet bilresor i tätorterna.

– Det är bra att kommunerna är med, säger Kickan Grimstedt.

Elcyklarna är ett sätt att visa både miljömässiga och ekonomiska vinster.

– Det går åt rätt håll när kommunen tänker så, menar Ann-Marie Molin.

Snabbare

Hon tycker att elcykeln spar tid i jobbet och att det många gånger går fortare att ta sig fram med cykel än med bil.

– Vi kör mycket korta sträckor, då är cykeln ett bra alternativ. Vi kan också fått särskilda väskor och kan lasta 90 kilo på pakethållaren. Det kan vi använda när vi handlar, säger hon.

Fler kommunala verksamheter än hemtjänsten borde få tillgång till elcyklar, tycker Ann-Marie.

– Det är nyttigt för både kropp och själ. Jag tror att vi inom hemtjänsten är bra som föregångare. Vi är ute mycket och vi är inte rädda för väder och vind.

Minska utsläpp

Men bilarna, liksom en handfull vanliga cyklar finns kvar och behövs i det vardagliga arbetet. Bilarna behövs för larm och för resor utanför tätorten.

– Och under vintern. Vi ska få vinterdäck till elcyklarna, men jag är tveksam om de klarar väglaget, säger Ann-Marie Molin.

Projektet Pro-e-bike som är treårigt har som mål att öka användningen av elcyklar och att ersätta bilresor med ”rena och energieffektiva” elcyklar i företag och kommuner. Syftet är bland annat att spara energi, minska trängsel, reducera buller och minska utsläpp från transporter i urbana miljöer.

Johanna Johansson, som jobbar inom hemtjänsten i Åtvidaberg, har varit på hembesök och kommer farande på en elcykel.

– Jättekul. En härligt känsla att få hjälp upp i backarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!