Snökaos har tvingat hemtjänsten att ställa in besök

Vinterns snö och kyla har ställt till problem för hemtjänsten i Kinda kommun. Under december och januari har man ibland tvingats prioritera bort vissa besök – då man inte kommer fram till brukarna.

Angelica Hulth är enhetschef vid hemtjänsten Kinda kommun. Hon säger att det finns brukare, som på grund av vädret, inte fått den hjälp de skulle ha. Men ibland avsägs hjälpen frivilligt: "Det händer att brukarna själva ringer och säger att hemtjänsten inte behöver komma om det är dåligt väder och svår framkomlighet på vägarna", berättar hon.

Angelica Hulth är enhetschef vid hemtjänsten Kinda kommun. Hon säger att det finns brukare, som på grund av vädret, inte fått den hjälp de skulle ha. Men ibland avsägs hjälpen frivilligt: "Det händer att brukarna själva ringer och säger att hemtjänsten inte behöver komma om det är dåligt väder och svår framkomlighet på vägarna", berättar hon.

Foto: Privat

Kinda2024-01-15 20:30

– Vi har brukare som inte har fått sin hjälp, säger Angelica Hulth, enhetschef vid hemtjänsten i Kinda.

Vinterns snöoväder och kyla har ställt till det för många yrkesgrupper, inte minst för hemtjänsten vars personal ofta är ute på vägarna – både till fots, på cykel och i bil. Halka, snödrivor och nedfallna träd kan göra att resorna tar lång tid. I värsta fall kommer man inte fram alls.

undefined
Angelica Hulth är enhetschef vid hemtjänsten Kinda kommun. Hon säger att det finns brukare, som på grund av vädret, inte fått den hjälp de skulle ha. Men ibland avsägs hjälpen frivilligt: "Det händer att brukarna själva ringer och säger att hemtjänsten inte behöver komma om det är dåligt väder och svår framkomlighet på vägarna", berättar hon.

Hur påverkas brukarna? Det finns ju de som bor på landsbygden?

– Helst ska brukarna inte påverkas alls, bara för att man bor på landsbygden. Men vid oländigt väder kan det hända att besök måste ställas in. En prioriteringsordning talar om för personalen hur de ska tänka när sådana situationer uppstår, säger Angelica Hulth.

Under vintern har insatser som städning och tillsyner ibland fått prioriteras bort.

– Alla insatser vi gör är viktiga, men vi har inte behövt ställa in någon livsnödvändig insats. Det är serviceinsatserna vi har behövt avboka, säger Angelica Hulth.

Hon berättar att hemtjänsten åker ut på de vägar som de bedömer är framkomlig.

– Under vintern har det varit svårframkomligt på vissa av vägarna. I de allra flesta fall tar vi oss fram till brukarna ändå.

undefined
I de flesta fallen rör de besök som ställs in om städning, tillsyner, någon social aktivitet eller dusch.

Vem är det som fattar besluten om att ett besök ställs in?

– Det är väldigt olika. Vi har en fantastisk personalstyrka som är väldigt duktiga på att bedöma sånt här själva, men de har också våra planeringsledare till hjälp. Skulle inte de kunna hjälpa till kan de alltid vända sig till sin enhetschef.

Är bilarna utrustade med förnödenheter som säkerställer personalens säkerhet om de skulle bli stående?

– Jag bedömer att vi har de förnödenheter som behövs. Vi har det vanliga: ficklampor, snöskyfflar, skrapor, borstar, varningstrianglar, reflexvästar och krisrutiner med nummer till vägassistans och bärgare.

Vatten, extramat och filtar finns inte i bilarna, men Angelica Hulth påpekar att all personal har tillgång till en varm och vattenavstötande vinterjacka.

– Vi har flera bilar ut så vi kan i värsta fall åka och hämta vår kollega som sitter fast någonstans. Skulle man bli sittandes och få vänta i timmar på en bärgningsbil försöker vi hitta en annan lösning och få hem vår personal, säger Angelica Hulth.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!