I våras gjordes undersökningen som är underlag till den varumärkesplattform som Malin Forsberg jobbar fram för Kinda kommun.
– Enkäten gav bra respons. Det kom fram vad varje ort förknippas med och det är nyttigt för mig att få bekräftat, för att vi ska kunna jobba med marknadsföringen åt rätt håll, säger hon.
Naturen viktigMånga ord som förknippas med Kinda handlar om naturvärden. De återkommer också bland svaren på vad man är stolt över i kommunen. Enkätdeltagarna är först och främst stolta över kommunens rika natur, därefter kommer trygghet och boende. Andra toppkandidater är entreprenörskapet, Tolvmannabacken och ungdomsverksamheten.
– När vi marknadsför Kinda är det viktigt att sträva mot samma mål. Det krävs en strategi med konkreta åtgärder, som inte funnits förut. Svaren hjälper till att skapa vår marknadsföringsstrategi.
Kisa är handelsplatsenTätorten Horn förknippas med ord som naturskönt, vackert och lugnt. Sedan kommer gemenskap och engagemang som två starka områden.
Kisa i sin tur kopplar majoriteten av respondenterna ihop med handelsplats.
– Det var en otippat första ord för Kisa. Men något som är väldigt bra att få reda på. Det gäller ju att veta vad som kan utforma varumärket för varje ort, säger Malin Forsberg.
Nära LinköpingKommungrannen Rimforsa har två helt andra toppord. Med ett pendlingsavstånd till Linköping förknippas Rimforsa främst som storstadsnära. Sjönära kommer hack i häl.
– Där har vi ju något som vi redan trycker på, och det visar ju faktiskt på att det finns fog för att vi gör det, säger Malin Forsberg.