Den medarbetare som Forsberg pratar om är AI-roboten "Kommun-Kim". Från och med den här veckan kommer den digitala chattroboten att vara redo på Kinda kommuns hemsida dygnet runt. Här, med robotens hjälp, kan kommunmedborgarna få svar på frågor om allt från bygglov till vandringsleder och simhallar.
– Det är ett steg i vår digitaliseringsresa och ett sätt att hjälpa medborgarna att hitta information på vår hemsida, vilket inte alltid har varit helt enkelt. Kanske kan Kommun-Kim ta bort lite av besökarnas frustration när de inte hittar rätt på hemsidan, förklarar Forsberg och fortsätter:
– Den här AI-roboten finns i dag i ett 15-tal kommuner och den kommer att lära sig saker och bli bättre med tiden. Vi stänger såklart inte möjligheten att ta kontakt med oss via telefon eller mejl utan det här är bara ett komplement.
Kommun-Kim presenterades på en pressträff under tisdagen – samtidigt som det erbjöds en förhandsvisning av nya turismhemsidan. Förutom att den kommer att få ett mer modernt utseende och vara responsiv, alltså anpassningsbar för till exempel mobiler och läsplattor, kommer den också att vara tillgänglighetsanpassad. Något som digital offentlig service är tvungen att vara efter en lagändring under 2020.
– Det handlar om att så många som möjligt ska kunna tillgodose sig innehållet på hemsidan. Vi har till exempel ett verktyg som gör att man kan få informationen uppläst. Hemsidan kommer också att kunna översättas till andra språk. Det här är saker som är en självklarhet år 2021, konstaterar Malin Forsberg.
Förutom interna arbetstimmar har den nya hemsidan inneburit 23 000 kronor i konsultkostnader.
– Det handlar ju alltid om resurser men blickar man tillbaka på den gamla hemsidan är det lätt att konstatera att det här borde ha gjorts tidigare. Vi hoppas att den här satsningen ska innebära fler besökare på hemsidan och till vår kommun. Vi hoppas också kunna lyfta besöksnäringens aktörer ytterligare, berättar turismansvariga Ann-Louise Södersten.
I januari beslutade samhällsbyggnadsnämnden i Kinda att den fysiska turistbyrån endast skulle ha öppet under sommarsäsongen – och istället digitaliseras.
– Det har inte varit ett avgörande beslut för den nya hemsidan. Den hade blivit av ändå, förklarar Forsberg.