Snart börjar det sprängas

Trafikanterna på väg 23/34 mellan Kisa och Rimforsa kan ställa in sig på att det snart kommer att bli fler och längre köer i samband med pågående vägarbeten.

Foto:

KINDA2013-09-19 12:11

Inom de närmaste 14 dagarna påbörjas nämligen bortskjutningen av 10 000 kubikmeter berg och sten.

Bra start

Väg 23/34 ska bli så kallad mötesfri väg, en 2+1-väg, med bättre och säkrare omkörningsfiler och med mitträcke. Redan nu syns arbetena tydligt längs den två mil långa vägen.

– Vi har ju inte hållit på så länge, men har fått en bra start och ligger i fas med tidsplanen. Just nu kör vi hårt med schakt- och fyllningsarbeten, men ju längre in i hösten och vintern vi kommer desto mer bergs- och sprängningsjobb blir det, säger projektledaren Torbjörn Arvidsson vid Trafikverket.

Säkerhet

Faktiskt påbörjas bortskjutningen av bergsmassor redan inom kort.

– Inom 14 dar börjar vi skjuta. I regel på förmiddagar och det blir minst en skjutning om dan, högst tre, flera hinner vi inte med, säger platschefen Johan Eriksson.

Skjutningarna påverkar trafiken. Redan nu finns ljussignaler och hastighetsbegränsningar..

– Det måste vi ha för att vi ska kunna utföra jobben. Det är en säkerhetsfråga för personalen, menar Johan Eriksson.

20-tal sysselsatta

Trafikanterna får vänja sig vid att köerna kan bli långa och hastigheten låg. Och värre blir det.

– När vi gör sprängningsjobben måste vi stänga vägen så då kan det bli fråga om att trafikanterna måste vänta tio minuter, en kvart kanske, innan de kan köra vidare, säger Torbjörn Arvidsson.

55 miljoner

10 000 kubikmeter berg och sten ska skjutas sönder och totalt ska närmare 40 000 kubikmeter schaktmassor bort. Ett 20-tal personer sysselsätts med bygget där man kan hitta 5 grävmaskiner, 5 dumprar, ett par lastbilar, här finns borrare, anläggare, och ett par, tre tjänstemän som ska se till att sträckan Kisa–Rimforsa är färdig under hösten 2014.

Totalkostnad? Beräknad till 55 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om