– Med tillverkning i Polen och säljkontor i Belgien och Frankrike står vi väl rustade att hävda oss på Europamarknaden, säger Jan-Olof Andersson, vd och koncernchef.
Berättelsen om Rimaster AB vevades i gång i Rimforsa 1982. 32 år senare är företaget en växande aktör på den globala marknaden, med verksamhet i Kina (försäljning och tillverkning), Polen (försäljning och tillverkning på två orter), Belgien och nu Frankrike.
Huvudkontoret ligger kvar i Rimforsa. Satsningen på produktion och tillverkning i Kina skedde ungefär samtidigt som koncernen bildade Cab & Mechanics, med tillverkning i Horn.
Europa är hemmamarknad för koncernen, bläckfisken vars tentakler når allt längre, enligt koncernens motto "Globalt företag med lokal närvaro".
– Vi tror på fortsatt marknadsutveckling i Europa, och med tillverkning i Polen och säljkontor i Belgien och Frankrike täcker vi in viktiga tillväxtområden, säger Jan–Olof Andersson.
Bland Rimasters kunder återfinns Atlas Copco, världsledande tillväxtmaskin och med sprängfylld kassa, samt två av den östgötska industrins kronjuveler, BT Products/Toyota Material Handling i Mjölby och Väderstad Verken. Tillverkningen av kompletta batterikablage till BT omsätter 45 miljoner kronor årligen och betyder full sysselsättning för tio anställda i fabriken i Rimforsa.
Jan–Olof Andersson beskriver 2012 och 2013 som "rätt svaga år". Inbromsningen av gruvindustrin påverkade Atlas Copco, och därmed Rimaster.
– Nu pekar kurvorna i rätt riktning, målet för 2014 är en omsättning på 380 miljoner kronor.
Rimasters långsiktiga mål är en omsättning på minst en miljard kronor 2020. Tillväxten sker i form av organisk tillväxt och förvärv, som hittills.
– Det långsiktiga målet kvarstår, säger Andersson.
Den fortsatta och intensifierade satsningen på Europamarknaden ses som en viktig hävstång i ansträngningarna att förverkliga det långsiktiga målet. Rimasters befintliga samarbete med etablerade företag inom till exempel elsystem och mekanik ska, hoppas koncernledningen, attrahera nya kunder, till exempel tillverkare av skogs– och lantbruksmaskiner.
Samtidigt fortsätter utvecklingsarbetet och produktionen i lilla Horn:
– Just nu utvecklas där en handfull nya hytter till tunga specialfordon, säger Jan-Olof Andersson.
Tillverkningen av hytter startade 2009, mitt under brinnande finanskris som sände chockvågor genom industrin.
– Jag hoppas slippa uppleva nånting liknande på nytt, säger Andersson.
– Med facit i hand var utvecklingsarbetet och tillverkningen i Horn en riktig och för framtiden viktig satsning.
Motsvarande karakteristik gäller de egna produkter som Rimaster introducerade 2013.