Till en början var Trafikverkets plan att bygga en ridport.
– Man såg ett behov kopplat till ridskolan som ligger i närheten, men sedan var det viltspecialist på Trafikverket som gjorde en inventering om viltproblematiken i länet, säger Lisa Herland som är projektledare på Trafikverket.
Då visade det sig att platsen var ovanligt drabbad av viltolyckor.
– Det var en hotspot just här och då beslutades att göra ridporten lite större så att den kan bli attraktiv för vilt också. Viltporten är en stor trafiksäkerhetsåtgärd. Det är en så kallad rörbro som är av en plåtkonstruktion. Det är inte färdigbyggt än, men djuren kan gå igenom den, förklarar hon.
Snart kommer videokameror att sättas upp i gångtunneln för att kunna utvärdera om djuren väljer att gå genom viltporten eller ej. Ännu mer viltstaket kommer även att sättas upp vid platsen.
Bygget av viltporten lockade nyligen till sig kineser. De besöker Sverige under tre veckor i samarbete med Statens väg- och transportforskningsinstitut.
– Alla jobbar med transport och infrastruktur, som motsvarande Trafikverket. Vissa är ingenjörer men de har alla möjliga olika bakgrund. De tycker att viltporten är jättebra. De har viltportar i Kina och de kommer hit för att utveckla sin trafik, säger Claudia Chen som är gruppens översättare.
I samband med besöket gick alla genom porten, men den är inte avsedd endast för människor.
– Det kommer gå ridstigar igenom, men inga asfalterade gång- eller cykelvägar, säger Lisa Herland.