– Kontaktcenter ska vara första vägen in till kommunen, säger Kristina Salomonson, medarbetare på kommunen samt projektledare för uppstarten av kommunens kontaktcenter.
Vad innebär den här satsningen för konkreta förändringar för kommuninvånarna?
– Det vi hoppas på är att man vid första kontakten inte ska behöva koppla samtal vidare in i organisationen för att få svar på frågor. När vi väl får igång vårt direktnummer så kommer inringaren direkt till en kommunvägledare, utan att behöva passera kommunens växel. Vi har haft lite tekniska problem, så än så länge ringer du till kommunens växel, men vi kommer gå ut med ett direktnummer till kontaktcenter så fort som möjligt. Givetvis kommer ärenden slussas vidare till handläggare i de fall där det behövs.
Kontaktcenter är en tjänst som går att nyttja både via fysiska besök och per telefon. Så småningom finns också planer på att utveckla fler kommunikationsvägar.
– Det skulle till exempel kunna vara en chattfunktion, men det är än så länge inte helt utrett.
Vad har den här satsningen kostat kommunen hittills?
– Vi alla har jobbat med det här i våra nuvarande tjänster, så det här arbetet har inte inneburit några extra tillförda medel.
Satsningen har däremot inneburit en del förändringar i organisationen.
– Vi har rekryterat två kollegor efter medarbetare som slutat sedan tidigare så de här två nya personerna är inte någon utökning av tjänster. Sedan är vi några medarbetare som funnits i organisationen sedan tidigare. Våra tjänster har ändrats och nu kommer vi att täcka upp i det här arbetet också.
Sara Johansson är en av nyrekryteringarna. Hon kan nu titulera sig som kommunvägledare i Kinda.
– Jag blev anställd vid årsskiftet och trivs jättebra.
Innan nyanställningen på Kinda kommun arbetade hon på Räddningstjänsten Östra Götaland, i Linköping.
– Men jag bor här i Kisa och pendlandet och småbarn hemma gjorde att jag ville jobba på närmare håll, så när den här möjligheten dök upp bestämde jag mig för att ta den.
Så du har, sedan årsskiftet, varit med i uppstartsarbetet av kontaktcenter?
– Ja, precis.
Hur känns det?
– Nu är starten här och det känns jättebra. Sedan är det ju mycket annat som har hänt den sista tiden, Ukrainakrisen till exempel, så vi är kanske inte riktigt där vi hade velat vara, men vi är i alla fall igång.