Nytt hopp för sliten tågbana

Regeringens förslag att göra Värnamo till knutpunkt längs den nya höghastighetsbanan istället för Växjö har ökat Stångådalsbanans chanser till upprustning rejält.

Foto: Peter Jigerström

KINDA2016-02-19 09:00

Det var den 1 februari som regeringen presenterade sitt förslag om den nya snabbjärnvägen. Trots att Linköping pekades ut som ett av Ostlänkens viktiga stopp var besvikelsen bland kommunpolitikerna stor. Istället för att gå in till stan föreslås Ostlänken bli en förbifart med en bibana in till en station ovan jord.

Om det säger Michael Leijonhud, chef på Infrastrukturkansliet som är ett samarbete mellan åtta kommuner längs med Stångådalsbanan och riksväg 34/23, så här:

– Vi har ingen åsikt om hur Linköpings centralstation byggs. Däremot är det helt avgörande att vi får en god anslutning var den än må ligga.

Istället är det längre söderut som förvåningarna i förslaget finns, menar Michael Leijonhud. Om Värnamo blir stopp istället för Växjö blir avståndet till den nya höghastighetsbanan mycket längre för folk i södra Östergötland och i norra Kalmars län.

– Det innebär faktiskt att Stångådalsbanan kommer ännu mer i fokus på riksnivå och får än mer möjlighet att få behövliga upprustningsåtgärder, säger Michael Leijonhud.

Han berättar att Sveriges infrastrukturminister Anna Johansson (S) redan har pekat ut de regionala tågbanorna som "väldigt viktiga".

Av Stångådalsbanans 24 mil är åtta helsvetsade i dag. För drygt två miljarder kronor skulle även resten kunna helsvetsas samt få betongslipers, banarbete och elektrifiering. Det är bara någon procent av totalsumman för hela snabbjärnvägen, som uppskattas bli mellan 190 och 330 miljarder, påpekar Leijonhud.

Dessutom ökade resandet på Stångådalsbanan med hela 65 procent mellan 2014 och 2015. Förklaringen är flyktingars stora användandet av tågresor, förklarar chefen.

Fram till nästa vår finns det fortfarande möjlighet att påverka förslaget om den nya höghastighetsbanan. Först våren 2018 ska det vara bestämt hur de nationella pengarna ska användas mellan åren 2018 och 2029. Men Michael Leijonhud är inte orolig:

– Det är tveklöst en väldigt utpekad och centralt belägen plats på jordklotet, säger han om Stångådalsbanan.

Claes Brandén är medlem i Hållbart Rimforsa, som har kämpat för tågbanan en längre tid. Han tar emot de goda nyheterna på tåget, dock inte på den aktuella banan.

– Det låter lovande. Jag tycker att det är fantastiskt om det blir så. Man måste ha någonting som binder ihop regionerna Kalmar och Östergötland, säger Claes Brandén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!