Turismklustret bildades 2012. Syftet är att utveckla turismnäringen.
– Kinda ligger strategiskt bra till, mellan Vimmerby och Linköping, och här finns många aktörer inom kultur– och besöksnäringen, säger Lars Karlsson.
Han och Jacob Karlsson driver företaget Upplevelsekompetens i Östergötland, projektledare för det marknadsföringsprojekt som drar i gång nu.
”Känna varandra”Bättre marknadsföring med hjälp av tryckt material och elektroniska hjälpmedel står överst på projektets agenda.
– Det handlar också mycket om att befintliga aktörer inom rese– och besöksnäringen lär känna varandra, säger Per Brydolf, Kalvudden fritid.
Brydolf är en av fyra entreprenörer som bildar särskild styrgrupp. Där ingår vidare Veronica Gullbrandson, Ädelsmedjan, Anna Helldorff, Affären Svalsjö/Pers mekaniska kabinett, och Bill Brolin.
”Hoppas på powerteams”– Ju bättre de lokala aktörerna känner varandra, desto mer av samarbete, säger Lars Karlsson.
– Vi hoppas på nya powerteams, det vill säga spännande konstellationer som gör att fler får upp ögonen för Kindabygden.
I dag ryms ett 25-tal företag i Turismklustret.
– Fler är välkomna, säger Veronica Gullbrandson.
Turismklustret är en del av Växtkraft Kinda och samverkar med Kinda kommun.
– Vi vet av erfarenhet att nätverksbyggande är viktigt, inte minst inom sektorn turism, säger Ann-Louise Södersten, turismansvarig i Kinda kommun.
Projektet stöds av Leader Sommenbygd med 587 000 kronor. Projektet presenteras i maj.