– Det ser bra ut även om det finns områden som vi kan förbättra, säger Joachim Samuelsson, socialchef i Kinda kommun.
Framför honom ligger Socialstyrelsens enkät "Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? för år 2016.
Den innehåller två delar. Hemtjänst respektive särskilt boende.
Vi börjar med hemtjänsten där nöjdheten ligger över 90 procent.
Det gäller bemötande i tid och utförande, förtroende för personalen, tillgänglighet och känsla av trygghet i omsorgen.
Betyget är i flera fall högre vid en jämförelse med genomsnittet för kommuner i Östergötland och i övriga Sverige.
Trots att Kinda periodvis har haft svårt att rekrytera personal.
– Man är väldigt nöjd med sin hemtjänst. Bättre än så är det nästan svårt att få, säger Joachim Samuelsson.
Förklaring?
– Personalen gör ett fantastiskt arbete och vi har pratat mycket om värdegrunder i kommunen, vilket säkert har bidragit.
Hur ser du på risken att det kan vara äldre som svarat positivt av artighetsskäl för att inte vara till besvär?
– Jag tror att vi fortfarande har en generation som är väldigt tacksam och nöjd. Men jag hoppas ändå att man har svarat utifrån vad man tycker.
Högt betyg får även omsorgen vid kommunens äldreboenden.
Människor känner sig trygga, har förtroende för de vårdanställda och är nöjda med bemötandet och hjälpen de får.
Plumpen i protollet är att endast 60 procent anser att maten smakar bra.
En rejäl tillbakagång jämfört med tidigare år och markant sämre än länet och riket.
– Där har vi tagit en kontakt med kostavdelningen för att kunna servera två rätter och eventuellt ändra lite på menyn.
Samtidigt anser 85 procent att måltiderna utgör en trevlig stund på dagen.
Trevliga stunder är också de så kallade sociala aktiviteterna på särskilt boende.
– Vi drog i gång ett aktivitetsteam förra året. Det ser vi en omedelbar effekt av nu.
Frågan till slut är vad som behöver bli bättre.
– Även om siffran för synpunkter och klagomål är bra vill jag att den ska ligga högre i nöjdhet, säger Joachim Samuelsson.
– Våra brukare ska kunna säga exakt vad de tycker och tänker om man inte är nöjd. Först då kan vi skruva kvaliteten åt rätt håll.