En annan sträckning av förbifarten kan göra att Storgatan avlastas före 2020. I bästa fall.
Östergötlands anpassning till planerade Ostlänken sväljer mycket av de 1,4 miljarder kronor som ryms i länstransportplanen 2014–2025.
– Ostlänken är jätteviktig även för Kinda, därför har vi poängterat att vi ska vara ha ett inflytande över de regionala anpassningsåtgärder som sker i Linköping, säger kommunalrådet Pia Tingvall (C).
– Vi måste veta att det planerade vägnätet i Linköping inte gör det svårare för till exempel de många pendlarna i Kinda att ta sig till och från Linköping.
”Åkt ner i prioritet”
Pia Tingvall noterar att projektet Förbifart Kisa ”åkt ner i prioritet”.
– Jag konstaterar samtidigt att resurstilldelningen är mer flexibel i dag än tidigare. Det är behovet som styr, inte planer som spikades för kanske tio år sedan.
Stefan Dahlskog arbetar hos Östsam, med infrastruktur som specialitet.
– Anspråken är stora, medlen är små, säger Dahlskog, som inte gett upp hoppet om att problematiken kring den omfattande genomförtstrafiken kan lösas.
Östsams fullmäktige klubbar definitivt länstransportplanen i maj 2014.
– Efter det kan vi börja titta på det här med åtgärdsval, som innebär att vi testar andra alternativ än de som tidigare förts fram.
I klartext: Den skissade förbifarten Gummetorpasjön i söder till Köleforsbron i norr ersätts av annan led.
Flera alternativ har nämnts. Länken mellan Eksjövägen/Swedish Tissuevia Folkets park till väg 23/34 är ett. Den skulle knyta samman väg 23/34 och väg 134 och avlasta både Storgatan och Enebygatan.
– Det viktiga är att vi prövar nya möjligheter, säger Stefan Dahlskog.
– Frågan är om inte tidigare planer var alltför optimistiska när det gäller den ursprungliga förbifartens förmåga att få bort den tunga trafiken från Kisas nuvarande genomfart.
Stångådalsbanan
Pia Tingvall och Stefan Dahlskog är försiktigt optimistiska. De lutar sig bland annat mot konstaterandeti Östsams yttrande över länstransportplanen där det framhålls att genomfartstrafiken är ”särskilt störande” i Kisa och ”hämmar ortens utveckling”.
– Vi får inte glömma Stångådalsbanan när vi talar om Kinda och kommunikationer, säger Tingvall.
– Vi prioriterar Stångådalsbanan, vårt samarbete med övriga kommuner på banan gör att jag ser ljust på Stångådalsbanans framtid.
Ostlänken sinkar förbifart Kinda
Förbifart Kisa halkar ner på prioriteringslistan. Men helt kört är det inte.
Foto: Torbjörn Lindqvist
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!