I juni 2022 fick en östgötsk företagare ett sms i en befintlig tråd med Swedbank. Han uppmanades att spärra sitt kort. Med i sms:et var ett angivet telefonnummer. Företagaren kontrollerade numret, och allting såg korrekt ut. Han ringde därför numret och under samtalet, som framstod som professionellt, ombads han ladda ned appen AnyDesk.
Samma kväll genomfördes totalt 21 transaktioner från företagets konto, vilket P4 Östergötland var först med att berätta om. Sammanlagt drogs 987 383 kronor från kontot. Företagarens familjs konto blev också tömt.
Kinda-Ydre sparbank ersatte de privata pengarna, men inte bolagets pengar.
– Man har ett större konsumentskydd som privatperson. Det hör inte till praxis att banken ersätter företag, säger Kinda-Ydre Sparbanks vd Johan Widerström.
Betaltjänstlagen grundar sig i ett EU-rättsligt direktiv. Den ger medlemsländerna möjlighet att skydda mindre företag på samma sätt som konsumenter. Sverige har valt att inte göra det. Småföretagare bedöms ha bättre förutsättningar än privatpersoner att bedöma risker för bedrägeri och vidta åtgärder.
Men företagaren tog fallet till domstol. I januari i år blev utslaget att banken ska ersätta både de pengar som försvunnit från bolagets konto och rättegångskostnaderna på drygt 100 000 kronor.
– Det var tingsrättens utfall, säger Johan Widerström.
Banken valde att inte överklaga, vilket innebär att domen nu vunnit laga kraft.
Varför överklagade ni inte?
– Tingsrätten ansåg att när det här bedrägeriet utfördes så var den här typen av bedrägerier inte lika allmänt kända som i dag. Vi accepterade det, säger Johan Widerström.
"Det var vid tiden då bedrägeriet genomfördes inte allmänt känt varken att AnyDesk användes av bedragare eller att bedragare kunde kontakta kontohavare i befintliga SMS-trådar", skriver Tingsrätten i sitt utlåtande.
Företagaren kan därför inte anses som grovt oaktsam.
– Idag ser det annorlunda ut. Rättsläget skulle vara ett helt annat, säger Johan Widerström.
Vad har bankerna för ansvar när det gäller bedrägerier?
– Bedrägerier är ett samhällsproblem. Vi för en ständig match mot buset och stoppar mängder av bedrägerier. Men buset kommer hela tiden på nya saker. Vi uppmanar våra kunder att tänka till.
Har ni stärkt era säkerhetsrutiner efter händelsen?
– Detta hände 2022. Hela branschen har stärkt sina rutiner sedan dess. Ett bedrägeri av den här typen kan inte inträffa idag.