KISA
– Det är en surrealistisk situation, säger kommunalrådet Pia Tingvall (C) efter att kommunstyrelsen på måndagen diskuterat förslaget till fördjupad översiktsplan (föp) för Kisa.
– Men vi hoppas och tror att det blir en förbifart.
Placering och betydelseRedan i förordet till föpen betonar kommunfullmäktiges ordförande Eddie Näsström (M) vikten av att "klargöra frågan om förbifartens placering och vad den innebär för centrala Kisa".
Frågan om att dra riksväg 23/34 utanför Kisa har funnits i över 50 år. Vägbygget ligger för närvarande i länstransportplanen för åren 2015–2022, men är lågt prioriterat.
Ändå har såväl regionförbundet Östsam som Trafikverket och Kinda kommun påpekat vikten av att genomfartstrafiken hamnar utanför Kisa.
Mer lockandeUnder tiden som vägbygget ligger på skrivbordet kraftsamlar kommunen för att göra Kisa ännu mer attraktivt. Vägen dit ska bland annat gå via:
* Kraftigt minskad trafik genom centrum
* Utvecklad kollektivtrafik med tåg och buss
* Förbättrad trafiksäkerhet
* Trivsammare stationsområde
* Förbättrat gång- och cykelvägnät
Bo nära vattenFöpen tar även upp vikten av planlagd mark för bostadsområden. Bland annat vid Harg och Froghult norr om Kisa och vid Borggård öster om Kisasjön.
Enligt stadsarkitekt Ture Göransson kan kommunen också peka ut områden där det ska vara lättare att lämna dispens från strandskyddet.
Översiktsplanen pekar också på tillgång på industrimark. Här finns möjligheter till fortsatt utveckling i Tolvmannadalen samt på Ödängs- respektive Karlebyområdet.
Föpen ställs ut för allmänheten inom kort.