Nämnden miljonsatsar på kommunens unga

2,5 miljoner kronor. Det är prislappen för den satsning som, initierat av bildningsnämnden, ska höja elevernas betyg i Kinda kommun.

Historiskt sett har inte kunskap om specialpedagogik ingått i lärarutbildningarna - generellt sett. Detta menar Sara Frank chef för bildningsförvaltningen i Kinda kommun. Det vill hon ändra på. Sedan ett år tillbaka jobbar kommunen med att stärka den specialpedagogiska kompetensen i för- och grundskola. 
Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Historiskt sett har inte kunskap om specialpedagogik ingått i lärarutbildningarna - generellt sett. Detta menar Sara Frank chef för bildningsförvaltningen i Kinda kommun. Det vill hon ändra på. Sedan ett år tillbaka jobbar kommunen med att stärka den specialpedagogiska kompetensen i för- och grundskola. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Foto: Axel Hilleskog

Kinda kommun2024-03-27 04:59

– Runt en tredjedel av grundskolans elever i Kinda kommun behöver någon form av stöd under sin utbildningstid.

Det berättar Sara Frank, chef för bildningsförvaltningen.

Det var bland annat därför som bildningsnämnden förra året initierade en utredning för att analysera hur kunskapsresultaten i samtliga av Kinda kommuns kommunala skolor skulle höjas. Svaret var tydligt: mer specialpedagogisk spetskompetens.

undefined
Sara Frank ser att det finns ett stort behov av specialpedagogisk kompetens på för- och grundskolenivå. Som chef för bildningsförvaltningen är hon med och implementerar resurserna i verksamheterna. "Det är jätteviktigt!"

– Vi har haft speciallärare och specialpedagoger anställda tidigare, men ganska få. Det är många elever som behöver särskilt stöd i olika former.

Arbetet, som på börjades för ett drygt år sedan, är nu i full gång. I dagarna börjar en förskollärare med specialpedagogisk kompetens och i skrivande stund håller flera lärare, vilka redan är anställda av kommunen, på att vidareutbilda sig till speciallärare eller specialpedagog.

– Det här är yrkesgrupper som många drar i. Vi visste inte om vi skulle lyckas med rekryteringen.

Så här i backspegeln kan hon konstatera att man trots allt lyckats bra. Samtliga skolor och samtliga årskurser i kommunen har nu tillgång till specialpedagog eller speciallärare.

Vad är det för stöd det handlar om?

– Det kan handla om specialiserat stöd i något ämne och då är det speciallärarna som är bäst lämpade. Då har man ofta en inriktning mot läs- och skrivsvårigheter eller mot matematik. Ibland behövs intensivträning tillsammans med en speciallärare eller att hen är med i klassrummet.

Det kan också handla om generella stödåtgärder där arbetslag diskuterar hur elever med särskilda behov ska bli bemötta i klassrummet för att studiemiljön ska bli så bra som möjligt. Den som har en funktionsnedsättning kan behöva visst typ av material eller ett speciellt upplägg för kunskapsinhämtning. 

undefined
Ett vanligt stöd som många elever med funktionsnedsättning betyder är att få tillgång till bildstöd. "Att få en planering med bilder och bildtext är något vi har jobbat mycket med. En sådan åtgärd mår alla bra av, inte bara de som har behovet", säger Sara Frank. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

– Även om det ibland kan finnas ett behov hos eleven att få vara i en mindre, lärarledd grupp, handlar det främst inte om att plocka ut elever och undervisa dem någon annanstans utan om att jobba på ett annat sätt i klassrummet och att den ordinarie undervisningen på så vis ska stärkas. Lärmiljöerna ska vara tillgängliga för alla från start. Då behövs inte lika mycket insatser.

Sammanlagt är det 14 personer, som utifrån sin spetskompetens, ska se till att resultaten höjs och alla får chans till kunskapsinhämtning.

Prislappen för satsningen landar på nästan 2,5 miljoner. Hälften av dessa är kommunens pengar, resten är statsbidrag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!