På privatmarknaden ökade Kinda-Ydre Sparbank med drygt sex procentenheter till en kundnöjdhet på 78 procent. På företagsmarknaden har kundnöjdheten stigit med lika mycket, till 74,4 procent.
– Det känns jättekul. Dessutom är det extra glädjande att vi på Kinda-Ydre Sparbank är ännu bättre och har högre kundbetyg än sparbankerna i genomsnitt. Det är ett riktigt ryck uppåt, säger Johan Widerström, vd för Kinda-Ydre Sparbank.
Konkurrenterna ligger flera procentenheter efter. Det framgår av den färska bankstudien Svenskt Kvalitetsindex som årligen rankar banker utifrån kundnöjdhet.
Vad beror det på att ni har så högt betyg?
– Vi jobbar målmedvetet med både kommunikation med och tillgänglighet för våra kunder. Det beror i stort på våra medarbetare. Vi vet också att vårt samhällsengagemang är uppskattat. Toppbetyget gör oss stolta och sporrar samtidigt till fortsatta ansträngningar och satsningar, svarar Johan Widerström.
Vad är det ni ska satsa på framöver mer konkret?
– Vi vill vara tydliga med att vi är en modern bank där man till exempel har bokade möten. Vi kommer att fortsätta att jobba på tillgängligheten. Till exempel kommer kontoret i Horn att få ett nytt rådgivningskontor, och det kommer att finnas bankomater med insättningsfunktion i Kisa, Rimforsa och Österbymo.
Johan Widerström menar också bankens närhet, enkelhet och kompetens är sådant som gör deras kunder nöjda.
Hur menar du med "enkelhet"?
– Närhet och enkelhet hänger ihop. Det ligger lite i vårt bank-dna att vi vill vara lätta att ha att göra med, säger han och skrattar.
På vilket sätt är er lokalkännedom bra för era kunder?
– Sitter man nära så vet man saker och ting om bygden. Det gör det lättare att få den information och kompetens som behövs för att hjälpa kunden att fatta bra beslut.
2023 landade årets nettoresultat för Kinda-Ydre sparbank på 96 miljoner kronor efter skatt. Av vinsten fördelades 4,5 miljoner mellan olika samhällsengagemang i bygden. Dessutom betalades 50 miljoner ut i räntor.
Hur har ni investerat resten av vinsten?
– Vi fortsätter att driva vidare och utöka bankens kapital för att kunna låna ut mer. Vi har också ökat bemanningen på både kundtjänst- och rådgivarsidan.