Lokala banken tar stort kliv – öppnar nytt kontor

Kinda-Ydre sparbank får höga betyg av sina kunder, enligt Svenskt kvalitetsindex.

"Vi är väldigt glada att vi har fått det här betyget", säger Kinda-Ydre sparbanks vd, Johan Widerström.

"Vi är väldigt glada att vi har fått det här betyget", säger Kinda-Ydre sparbanks vd, Johan Widerström.

Foto: Stefan Holgersson

Kinda kommun2024-09-16 14:45

Nyheten i korthet

  • Kinda-Ydre Sparbank toppar listan över kundnöjdhet enligt Svenskt Kvalitetsindex, med en ökning på sex procentenheter till 78% på privatmarknaden och 74,4% på företagsmarknaden.
  • Bankens VD, Johan Widerström, tillskriver framgången medarbetarnas målmedvetna arbete med kundkommunikation och tillgänglighet, samt bankens samhällsengagemang.
  • Framtida satsningar inkluderar förbättrad tillgänglighet, med nya rådgivningskontor och insättningsfunktioner vid bankomater, samt fortsatt arbete med att vara en modern bank som är lätt att ha att göra med.

På privatmarknaden ökade Kinda-Ydre Sparbank med drygt sex procentenheter till en kundnöjdhet på 78 procent. På företagsmarknaden har kundnöjdheten stigit med lika mycket, till 74,4 procent.

– Det känns jättekul. Dessutom är det extra glädjande att vi på Kinda-Ydre Sparbank är ännu bättre och har högre kundbetyg än sparbankerna i genomsnitt. Det är ett riktigt ryck uppåt, säger Johan Widerström, vd för Kinda-Ydre Sparbank.

undefined
"Våra höga betyg beror på våra medarbetare", säger Johan Widerström.

Konkurrenterna ligger flera procentenheter efter. Det framgår av den färska bankstudien Svenskt Kvalitetsindex som årligen rankar banker utifrån kundnöjdhet. 

Vad beror det på att ni har så högt betyg?

– Vi jobbar målmedvetet med både kommunikation med och tillgänglighet för våra kunder. Det beror i stort på våra medarbetare. Vi vet också att vårt samhällsengagemang är uppskattat. Toppbetyget gör oss stolta och sporrar samtidigt till fortsatta ansträngningar och satsningar, svarar Johan Widerström.

undefined
"Vi är väldigt glada att vi har fått det här betyget", säger Kinda-Ydre sparbanks vd, Johan Widerström.

Vad är det ni ska satsa på framöver mer konkret?

– Vi vill vara tydliga med att vi är en modern bank där man till exempel har bokade möten. Vi kommer att fortsätta att jobba på tillgängligheten. Till exempel kommer kontoret i Horn att få ett nytt rådgivningskontor, och det kommer att finnas bankomater med insättningsfunktion i Kisa, Rimforsa och Österbymo. 

Johan Widerström menar också bankens närhet, enkelhet och kompetens är sådant som gör deras kunder nöjda.

Hur menar du med "enkelhet"?

– Närhet och enkelhet hänger ihop. Det ligger lite i vårt bank-dna att vi vill vara lätta att ha att göra med, säger han och skrattar.

På vilket sätt är er lokalkännedom bra för era kunder? 

– Sitter man nära så vet man saker och ting om bygden. Det gör det lättare att få den information och kompetens som behövs för att hjälpa kunden att fatta bra beslut.

2023 landade årets nettoresultat för Kinda-Ydre sparbank på 96 miljoner kronor efter skatt. Av vinsten fördelades 4,5 miljoner mellan olika samhällsengagemang i bygden. Dessutom betalades 50 miljoner ut i räntor.

undefined
Kinda-Ydre sparbank tar storslam i Svensk Kvalitetsindex mätningar.

Hur har ni investerat resten av vinsten?

– Vi fortsätter att driva vidare och utöka bankens kapital för att kunna låna ut mer. Vi har också ökat bemanningen på både kundtjänst- och rådgivarsidan.

Bankerna i SKI

Kundnöjdhet bland privatkunder:

Sparbankerna som grupp får betyget 75,1 på en skala från 0 – 100

Länsförsäkringar Bank 73,3

Skandia 72,5

ICA Banken 72,5

Handelsbanken 69,9

Bankbranschen i genomsnitt 69,0

Danske Bank 69,6

Nordea 68,5

SEB 67,5

Swedbank 66,8

Sparbankerna som grupp får betyget 72,0 på en skala från 0 – 100

Handelsbanken 70,4

Nordea 70,4

Danske Bank 70,1

SEB 69,7

Bankbranschen i genomsnitt 69,1

Länsförsäkringar Bank 67,0

Swedbank 65,9

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!