I februari tidigare i år kunde vi rapportera om att Trafikverket, i sin översyn av den svenska infrastrukturen, anser att Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar inte längre bör pekas ut som extra viktig för landet. Det nya förslaget har sedan dess varit ute på remiss hos berörda kommuner och regioner. I tisdags klubbade kommunstyrelsen i Kinda igenom ett yttrande – där samtliga partier gemensamt motsätter sig förändringen.
– Vi har tidigare hävdat att det körs godstrafik på stora delar av järnvägen men vi har nyligen vid ett infrastruktursseminarium, informerats om att så endast är fallet längs sträckan Hultsfred-Berga. Det är givetvis en nackdel för oss just för stunden, men det förändrar inte vårt ställningstagande. Vi kommer att verka för ett bibehållet riksintresse, berättar Segerstéen.
I yttrandet menar kommunstyrelsen att en elektrifiering, med nya signalsystem och mötesstationer, skulle kunna öka intresset för godstrafik. Politikerna konstaterar även att järnvägen är av vikt för arbetspendling, att Stångådalsbanan bör anses betydelsefull vid en eventuell regionförstoring och att turism- och besöksnäringen är beroende av en välfungerande tågtrafik. Kinda kommun medverkar i ett yttrande, tillsammans med Region Kalmar och flera småländska kommuner, i frågan.
Trafikverket planerar att klubba igenom utpekandet av riksintressen efter sommaren.