På några av tätortsbussarna i Linköping har man infört plexiglas vid föraren, för att kunna släppa in resenärer via framdörren. Tanken är att det ska minska möten vid in och utgång.
– Överlag så känner jag mig lite skeptiskt till plexiglas, så jag hoppas att vi slipper det så länge som möjligt. Även om det uppfyller smittskyddskraven, så dyker det upp problem som man kanske inte tänker på i första läget, säger busschauffören Nicklas Leander som har sin utgångspunkt i Kisa.
Leander förklarar vad han hört från kollegor:
– De reflekterar väldigt mycket ljus och blir ett hinder i arbetsmiljön. Trafiksäkerhetsmässigt.
Att plexiglaset reflekterar ljus menar han är ett stort problem.
– Särskilt när du kör i mörker och det är gatubelysningar och bilar, så blir det väldigt mycket reflektioner i plexiglaset. Det kan störa jättemycket och det kan vara svårt att se backspeglar, döda vinklar och så vidare.
Östgötatrafikens trafikoperativa chef Mattias Näsström är positiv till införandet av plexiglas. Han berättar att man hoppas ha installerat plexiglas i alla Östgötatrafikens bussar i mars.
På tätortstrafiken i Linköping har bussföretaget Nobina redan satt in ett antal plexiglas i en av deras tre fordonstyper. Näsström poängterar att användandet av plexiglas godkänts av skyddombudet som finns inom Nobina, även arbetsmiljöverket och besiktning.
(Uppdatering 27 januari: Nobinas lokala skyddsombud Mikael Andersson har hört av sig till tidningen för att förklara att de varit med i processen där skyddsglaset tagits fram, men att han inte godkänt skyddsglaset. Han lade då ett skyddsombudsstopp som hävdes av Arbetsmiljöverket.)
– Plexiglaset måste anpassas så att det fungerar på varje modell. För varje fordonsmodell så ska man ha ett godkännande av de här instanserna om att det fungerar, förklarar Näsström och fortsätter:
– Det finns inga faktiska orsaker till att inte införa det, om man har fått det godkänt av de tre parterna. Sen är det givetvis en bedömningsfråga. Man kan ju tycka att det känns ovant.
Inför införandet av rekommendationen av munskydd under rusningstider var Leander orolig för att det skulle kunna leda till att resenärer skulle skräpa ned bussen med använda munskydd.
Efter vår artikel gick Östgötatrafiken ut med information om att munskydden ska sitta på när resenären går på och av bussen.
– Folk är faktiskt väldigt duktiga på att ta hand om munskydden själva. Visst, jag har plockat några munskydd som varit använda på bussen, men det är betydligt mindre än jag var rädd för, säger Nicklas Leander.