Saab kortnos. Saab långnos. Opel Rekord från åren då antalet registrerade personbilar i Östergötland kröp upp mot det svindlande antalet 50 000. En Cadillac de Ville från 1969 som avslöjar att avståndet till oljekrischocken 1973 var stort. Nyöppnade Kisa Bilmuseum vaxar och vårdar kultuarvet.
Freds första SaabGrahns Bilar är motorn som kickar i gång museet. Företaget förknippas med Fred Johansson, och även om han uppmanar oss att tona ner hans roll är det omöjligt att sladda förbi Freds betydelse för museet.
Fred Johanssons första bil var en Saab 93.
– Registreringsnumret var E49809, man minns sin första bil och den första förälsken.
Freds kärlek till Saab var ömsesidig från start och är så klart en viktig förutsättning för Kisa Bilmuseum.
– Jag har samlat på mig ett antal bilar under årens lopp, haft dem stående på olika håll, nu kan de äntligen visas i en och samma lokal.
Stort intresseEn av bilarna är en Saab 96 från 1962. Samma år Grahns Bilar sparkade i gång bilförsäljning i Kisa. Bilen med Fred Johansson vid ratten ses ofta vid veteranbilsrallyn sommartid. Här finns också Saabs packåsna, 95–modellen, som togs fram i största hemlighet på flygfabriken i Linköping, där den också tillverkades 1960.
Intresset för veteranbilar är stort och i växande.
– Vi hoppas att bilmuseet lockar fler besökare till Kisa och Kinda, säger Fred Johansson.
– En möjlighet är att marknadsföra museet tillsammans med andra arrangemang och begivenheter, dvs erbjuda paket till besökare och turister.
torbjorn.gustavsson@corren.se