NÀr intervjun Àr slut flÀmtar Emma Rosén en smula och har fÄtt röda rosor pÄ kinderna.
â Jag blir varm av att prata. Jag gĂ„r i gĂ„ng sĂ„ mycket.
Det Àr ingen överdrift. Snarare tvÀrtom. Under 45 minuters tid har hon talat snabbt, mycket och engagerat. Ska man hÀnga med i hennes tempo Àr det bÀst att vara alert.
Hon Àr ny i rollen som chef för vÄrd- och omsorgsförvaltningen, men nÀr Corren trÀffar henne verkar hon redan kÀnna sig hemma i kommunhusets korridorer. Hon har redan hunnit besöka flera av förvaltningens verksamheter. Under första veckan blev det över tio platsbesök.
Viktigast för henne Àr mötet med mÀnniskor. BÄde vÄrdtagare och personal. NÀr tjÀnsten i Kinda dök upp kÀnde hon att allting stÀmde.
â Jag gillar att jobba med relationsskapande â det Ă€r lĂ€ttare i en liten kommun.
Hon sökte. Blev kallad till intervju. Kriteriet för att hon skulle tacka ja â om hon fick tjĂ€nsten â var att det skulle kĂ€nnas riktigt bra. Under den omfattande rekryteringsprocessen som bestod av flera intervjuer och tester insĂ„g hon hur vĂ€l hon passade in i organisationen.
â Det hĂ€r var jag. Kinda delar mina visioner. Jag drivs av att jag vill göra skillnad för de vi finns till för. Det genomsyrar hela verksamheten hĂ€r. Jag vill jobba med hjĂ€rtat och jag vill att vĂ„ra medarbetare ska jobba med hjĂ€rtat. Det Ă€r jĂ€tteviktigt för mig.
Emma Rosén har en gedigen bakgrund inom vÄrd- och omsorgssektorn och kommer senast frÄn Attendo dÀr hon arbetat de senaste fyra Ären. Senaste uppdraget var i Mjölby dÀr hon var verksamhetschef. Tidigare har hon, i samma kommun, axlat rollen som enhetschef inom hemtjÀnstorganisationen.
Vad kan du tillföra vÄrd- och omsorgsförvaltningen i Kinda?
â Jag vill vara nĂ€ra medarbetarna. Inte bara de som jobbar pĂ„ staben i kommunhuset, utan de som Ă€r ute i verksamheterna. Det ska vara en röd trĂ„d genom hela verksamheten. Det kan jag bidra med. Jag gillar att jobba med övergripande och strategiska frĂ„gor, men det ger mycket energi att komma ut i verksamheterna, dĂ€r det faktiskt hĂ€nder.
Hon har flera utmaningar framför sig.
Medborgarna blir allt Àldre, dÀrför mÄste behovet av vÄrdplatser ses över. Fler kommer att behövas. Ska befintliga Àldreboenden byggas ut? Ska det byggas nytt? Hur gör man Kinda kommun till en attraktiv arbetsgivare och pÄ sÄ sÀtt sÀkerstÀlla kompetensförsörjningen och vÀlfÀrden framöver?
En annan het potatis Àr digitaliseringen av ÀldrevÄrden, dÀr exempelvis hjÀlpmedel som lÀkemedelsrobot och larmklockor ersÀtter vissa vÄrdtjÀnster.
â Vi kan inte möta behovet pĂ„ nĂ„got annat sĂ€tt Ă€n att digitalisera. Men vi mĂ„ste göra det med respekt för de vi finns till för. HĂ€r i Kinda har man kommit ganska lĂ„ngt.
En annan utmaning Àr att bygga hÄllbara organisationer med lÄngsiktiga lösningar.
â I vĂ„ra verksamheter som Ă€r i gĂ„ng tjugofyra-sju behöver hela kedjan vara hĂ„llbar, frĂ„n förvaltningschef till personalen pĂ„ golvet. Hela tiden med utgĂ„ngspunkt att vi ska göra det bĂ€sta för medborgarna.
Det finns det goda förutsÀttningar för i Kinda, menar hon. Dialogen mellan tjÀnstemÀn och politiker Àr bra och det Àr en förutsÀttning för ett gott resultat. Samtidigt Àr det viktigt att stÀndigt ha en dialog med medarbetarna i verksamheterna.
â Det Ă€r de som har de bĂ€sta lösningarna. De kan det hĂ€r.