Ny kostym matchar fokus på tillväxt

Kostymen är ny och av moderna snitt, men det är inte bara ytan som förändrats. På Partnertech Åtvidaberg AB, matchar den nya ytan även innehållet.

22 juni 2015 09:32

Det är lätt att fästa blicken vid en läcker designlampa, plommonfärgade fåtöljer och en djupt turkos väggfärg, upplyst av spotlights. Mitt i detta kommer Kristoffer Asklöv, vd på Partnertech i Åtvidaberg, en drivande och engagerad kraft som lett åtskilliga förändringar- yttre och framförallt inre.

Han är effektiv. Talar snabbt, men strukturerat. Hinner däremellan pressa in att ”det pumpar på bra nu, det går som tåget och är bra drag i verksamheten”. Ett mått på det: ”Vi har 40 fler personer här nu än förra året vid samma tid”.

Just nu har omkring 220 personer sin sysselsättning på Partnertech. För några år sedan var man nere i 160 personer och höll stenhårt fokus på kostnader.

Sedan tre år är fokus bytt mot tillväxt och en strategi som Kristoffer Asklöv nämner som ”Walk of sales”. Han återkommer till engelska uttryck. Skyltar, koncept och titlar är genomgående internationella.

Den nya ytan är en del i säljsatsningen, men också i att skapa en mer attraktiv arbetsmiljö.

– Vill man kunna sälja mer måste man visa en förtroendeingivande miljö. Vi har kunder och entreprenörer här dagligen och vill visa vår professionalitet. Vi ska kunna gå från en powerpoint-presentation till att visa vår produktion visuellt. Det är en framgångsfaktor och det är därför vi gjort denna satsning.

Det blåste en del ovisshet kring företaget förra året. Partnertech sa upp sitt hyresavtal och det ryktades om att företaget sneglat på lokaler i Linköping.

Känsligt då, men inte idag. Kristoffer Asklöv säger att man träffade ett nytt avtal med fastighetsägaren IBR. Partnerna enades om flexibla ytor, där lokalerna snabbt kan pendla mellan 13 000 till 15 000 kvadratmeter och det finns option att ta ytterligare ytor för expansion. Till det en investering i en ombyggnad med nya och moderniserade kontorsdelar med åtskilliga konferensrum.

– Fastighetsägaren har varit inlyssnande. Det är en total uppfräschning. Vi har fått mera effektiva och ändamålsenliga ytor. I produktionen gör vi mer per yta och det betalar vår investering.

Med ombyggnaden nås mera dynamik. Tjänster som logistik, inköp, teknik har i det närmaste flyttat ut i produktionen. Andreas Hjort, som är operation manager säger:

– Förut satt jag långt från verksamheten, nu sitter jag som spindeln i nätet och ser allt. Jag gillar det.

Moderniseringen är anpassad efter nya arbetssätt. Effektiva möten hålls på stående fot, både i produktion och på produktionskontoret. Återkommande finns whiteboards fyllda med standardiserad, snabbtillgänglig och lättöverskådlig information om kunder och processer. I produktionen ökar produktionsflödena genom ökad standardisering. Jo, det funkar även om varje kund och produkt är unika och kräver skräddarsydda lösningar, försäkrar Asklöv.

I dag firar Partnertech sin satsning med en invigning för inbjudna gäster och personal. Också den är ett steg i en strategi. Kristoffer Asklöv är stolt över den industri han representerar och vill stärka Partnertechs roll i regionen som en viktig part för exempelvis utbildning.

– Vi vill sänka tröskeln till industrin, vara öppna och skapa intresse för unga att välja den här vägen. En del i det är att vi också engagerat oss i den kommande industridagen i september.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Lotta Willsäter