Gamla yxfabriken blir båtvarv

Den gamla yxfabriken i Kölefors har bytt ägare. Från och med nu kommer Anders Vaernéus att renovera klassiska båtar på platsen.

17 augusti 2015 15:10

I 25 år har han haft båtarna som hobby. Det senaste decenniet har de dessutom varit hans levebröd. Förutom att renovera äldre motorbåtar skriver han om båtlivet och skapar både event och hemsidor.

Anders Vaernéus är född stockholmare, men bor i Rimforsa sedan 2005 med fru och fyra barn. När han kom till Kölefors första gången föll han pladask.

– Det är verkligen en liten bruksidyll. Man kan kalla det en förort till Kisa, säger han med ett skratt.

Förr hade Kölefors både kvarn, vaddfabrik och yxfabrik. I dag återstår endast Kölefors bruk, som yxfabriken styckades av från i våras. Och Anders Vaernéus slog till. För 2 150 000 kronor blev idyllen hans.

Dessutom har den nyblivne ägaren historiska kopplingar till bygden.

– Min farfarsfar var storgubbe i Linköping och byggde sommarställe i Rimforsa 1905, säger Anders Vaernéus.

Vad båtfantasten ska göra allra först är redan bestämt.

– Dra upp vatten till verkstan så jag kan tvätta båtarna utan att behöva springa med hink, säger han.

Sedan börjar Anders Vaernéus att berätta om båtarna. Han har sju stycken i vad han kallar för sin "keep collection". Av dem ligger just nu tre i Järnlunden.

– Två som vi använder och en mest i blöt. Det är äldre racerbåtar som går ganska fort, men de går att använda också, man kan åka vattenskidor efter eller ring. Det är att värna om en bit kultur samtidigt som du har kul, säger Anders Vaernéus.

Under åren har hundratals "klassiker" passerat genom hans ägor. När han tar sig an en ny båt börjar han ofta med att skrapa den ren från färg så att träet kommer fram. Sedan ska den ytbehandlas med linolja och terpentin. Sist ska den fernissas med flera lager lack.

Det är dock endast en del av arbetet, resten handlar om berättelsen bakom båten.

– Jag brinner mycket för historien och storytelling. Det handlar om att kombinera historien med nöje på ett väldigt trevligt sätt, säger Anders Vaernéus.

Han berättar om båten Scylla som byggdes år 1947. Hon användes flitigt på Storsjön som vattenskidbåt under 1950- och 1960-talen. Sedan försvann Scylla men hittades igen utanför Umeå på 1990-talet. Nu har hon genomgått en totalrenovering och är i nyskick.

– Det finns otroligt mycket båtar att välja och vraka mellan. Det är ett evigt jagande efter människor, men det är bara glädje förknippat med båtlivet, säger Anders Vaernéus.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Carolina Häggkvist