Stångådalsbanan och Tjustbanan är viktiga för hela regionens framtid och utveckling – men banorna måste rustas upp för att vara konkurrenskraftiga i framtiden. Det slår Ulf Nilsson (S), ordförande i landstingsstyrelsen och Tomas Kronståhl (S), kommunalråd i Västervik, fast.
Under onsdagen presenterade de ett gemensamt "positionsdokument" som arbetats fram i samarbete med region Östergötland. Dokumentet ska skickas till Trafikverket – med syftet att förmå myndigheten att satsa på tågtrafiken i länet.
Detta görs inför fredagens slutsammanträde med den så kallade "åtgärdsvalsstudien". I åtgärdsvalsstudien utreds länets trafik, och där har ett av förslagen varit att satsa på vägarna i stället för tågrälsen.
Något som både Östergötland och Kalmar län alltså motsätter sig.
– Det här är en markering. Vi och Östergötland är överens, och det väger tungt, säger Tomas Kronståhl.
I dokumentet pekar landstinget i Kalmar län och region Östergötland på att en upprustad Stångådals- och Tjustbana ökar möjligheterna för arbetspendling. Med en högre hastighet på tågen tror man att fler kommer att vilja bosätta sig och stanna kvar i regionen.
I ett första steg vill regionen satsa på fossilfria bränslen för att få till en klimatneutral trafik på banorna.
– Vi har fått projektmedel från EU för att på allvar testa biogas för tågen, berättar Ulf Nilsson.
Steg två bör, enligt Ulf Nilsson, bli en elektrifiering av banorna.