Lyxiga sommarhus på hjul är trenden

Större och lyxigare husvagnar och husbilar är trenden på årets mässa på Elmia i Jönköping. Husvagnarna har inte bara vuxit på längden utan också på höjden.

Foto:

JÖNKÖPING2007-09-13 00:00

Intresset för den mobila campingen verkar vara på topp. Åtminstone ser det så ut när Kabe presenterar marknadens första tvåvåningsvagn som är 4,4 meter hög.

Först tror man att det är ett skämt. Så här kan inte en husvagn se ut. Och hur är den att transportera på vägarna?

- Inga problem, säger Alf Ekström, vd på Kabe, en norrman körde hit den i hundra kilometer i timmen på motorvägen. Vi bad att han skulle vara försiktig eftersom det är vårt enda exemplar. Men det gick ju bra.

Fyrhjulsdrift rekommenderas

Kabe Royal Tower är ett lyxigt sommarhus på hjul för de mer kräsna entusiasterna. Bottenvåningen är på drygt 19 kvadratmeter och rymmer vardagsrum, kök och sovrum, på övervåningens 9 kvadratmeter finns mysrum med plats för soffgrupp, barskåp och vinkyl samt en stor terrass.

- Det finns ett uppdämt behov av sådana här vagnar, många vill utveckla sitt husvagnsboende. Men det är ingen vagn som man åker runt på vägarna med. Det här är en husvagn för stationära campare. Vi har tidigare sneglat på konceptet men det är först nu vi vågar ta steget fullt ut, säger Alf Ekström.

Husvagnen är 8,2 meter lång, väger 2 600 kilo och kostar 950 000 kronor. Men det är inte Kabes längsta husvagn, det är Royal Hacienda med en karosslängd på 10 meter. För att dra husvagnarna rekommenderas att bilen har fyrhjulsdrift.

Bastu och öppen spis

Trenden med lyxigare åk visar också Polar med en husvagn som har bastu och öppen spis. Komforten är bättre än hos många som bor i småhus.

- Det här är något alldeles extra. Allt material i vagnen är i ek och skiffer, säger Matias Pakarinen, som är designchef på Polar.

Husvagnen som är Europas längsta och mäter 12 meter kostar från 1 miljon kronor och uppåt, beroende på utrustningsnivån. Boytan är på 30 kvadratmeter, och innehåller tre rum och kök och bastu.

Även husbilarna följer lyxtrenden, med större och tyngre bilar. Torgny Ekman på Östgöta Camping, som bland annat säljer Bürstner, säger att intresset för stora husbilar har ökat sedan EU förra året gjorde det möjligt att på B-körkort framföra husbilar med en tjänstevikt på upp till 7,5 ton.

Större husbilar populärt

- Större och dyrare husbilar är populärare än tidigare, och det beror på att de flesta husbilar i dag kan köras med vanligt körkort, säger Torgny Ekman.

Även begagnatmarknaden har ökat, men eftersom andrahandsvärdet på husbilar är bra, ja till och med mycket bättre än för personbilar, får man vara beredd på att betala en rejäl slant.

- En ny husbil som kostade 600 000 kronor för tre år sedan är i dag värd cirka 480 000 kronor, säger Torgny Ekman.

På den pågående bilsalongen i Frankfurt rapporteras om bilar med renare teknik som minskar koldioxidutsläppen. Här är miljön i fokus. Det kan man inte säga om mässan i Jönköping, där alla husbilar har dieselmotorer utan partikelfilter. Trenden går också mot starkare motorer i de större och tyngre husbilarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om