Kommuner kräver snabbutbyggnad av Götalandsbanan

Foto:

JÖNKÖPING2006-11-16 00:00

Banverket utreder sträckorna Södertälje-Linköping (Ostlänken) och Göteborg-Borås (Västra länken) för fullt. Den mellersta sträckan av den så kallade Götalandsbanan mellan Borås och Mantorp har dock hamnat på ett stickspår. Nu ska detta ändras och på torsdagen hölls tre presskonferenser längs sträckningen med budskapet att det som hittills varit en vision ska bli handfast utredningsarbete på Banverket.

Banverket tar över

- Vi arbetar med målsättningen att till sommaren 2007 presentera en idéstudie på sträckan Linköping-Tranås-Jönköping-Ulricehamn-Borås, säger Per Larsson (s) som är ordförande för projektet Götalandsbanan, mellersta delen. Per Larsson har fram till nyligen varit kommmunalråd i Jönköping.

Enligt Per Larsson sker arbetet med idéstudien i dialog med Banverket och reaktionerna på det som presenterats hittills är positivt:

- Att döma av Banverkets reaktioner vid seminarier och andra träffar så är det min övertygelse att Banverket tar över arbetet och inleder en förstudie av sträckan. Om inte direkt sommaren 2007 så i alla fall senare på hösten 2007, säger Per Larsson.

Många om och men

Att banverket tar över och påbörjar en förstudie redan 2007-2008 är en förutsättning för att det ska gå att få igång en järnvägsutredning till 2010 som leder fram till första spadtaget redan 2016.

Lyckas planeringsupplägget kan sträckan på 18 mil dubbelspårig järnväg som klarar höghastighetståg upp till 350 kilometer i timmen vara färdigbyggd 2020.

Ett samhällsprojekt

Arbetet med idéstudien påbörjades i början av året och de presskonferenser som hölls på torsdagen var ett slags delrapport. Ett återkommande budskap var att man redan nu kan slå fast att Götalandsbanans betydelse för regioncentra som Jönköping och Borås inte handlar om att bygga järnväg i första hand:

- Vi talar om ett nationellt samhällsbyggnadsprojekt där vi bygger ihop stora befolkningsregioner och näringslivet mellan Stockholm och Göteborg. Vi bygger samhällen, inte järnväg. Vår idéstudie visar redan nu att Götalandsbanan får en mycket positiv betydelse för områdena runt det här stråket, säger Per Larsson.

Läs mer i fredagens Östgöta Correspondenten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om