Däckfabriken i Gislaved är till salu, om priset är det rätta.
Intresserade företag har hört av sig, enligt Gerhard Janotta, vd för Continental i Gislaved.
Den 10 december i fjol kom beskedet att det tyska företaget Continental lägger ner bildäcksfabriken i Gislaved. De 774 anställda garanterades arbete fram till sommaren.
Nedläggningsbeskedet var ett dråpslag mot den småländska orten och stark kritik har riktats mot de tyska ägarna till däckfabriken. Bland andra har näringsminister Björn Rosengren pekat på fabrikens lönsamhet.
Nu tycks dock möjligheten finnas att fabriken får nya ägare i stället. Fabriken är till salu, rapporterar Sveriges Radio Jönköping.
Vd Gerhard Janotta bekräftar för TT att det finns intressenter till Gislavedsfabriken.
Vi kan tänka oss det. Det beror lite på omständigheterna, säger Janotta.
TT: Är det många som hört av sig och vill köpa fabriken?
Vi har intressenter på olika sätt. Några som låter ganska seriösa och andra som är lite mer tveksamma.
Men det är lite för tidigt att verkligen förhandla, vi har inte fattat beslut om nedläggningen ännu, MBL-processen är fortfarande i gång, förklarar Gerhard Janotta.
Det är enligt honom huvudsakligen svenska företag som visat intresse för att köpa däckfabriken. Möjligheten att det blir en affär beror helt på hur bra offerten är, menar Janotta.
TT: Har det varit regelrätta förhandlingar?
Vi har haft kontakter men vi kan inte säga att det har varit verkliga förhandlingar.
Gerhard Janotta svarar undvikande på frågan om det är inplanerat någon kontakt de närmaste dagarna.
Continental är en av de fyra största däcktillverkarna i världen. Enligt företaget tillverkas och säljs omkring 75 miljoner däck årligen. Tillverkningen sker i 19 fabriker med hemvist i nio länder. Drygt 30 000 anställda arbetar med däcktillverkning.
Gislavedfabriken grundades 1893 och tillverkar cirka 3,6 miljoner däck för personbilar per år.