NÀr det romerska vÀgbyggandet tog fart för 2 000 Är sedan var det för att imperiets styrkor snabbare och smidigare skulle ta sig till erövrade omrÄden i Europa. Men de vidstrÀckta vÀgnÀten har gjort ett mer bestÄende avtryck Àn sÄ.
De flesta vÀgarna Àr borta, men vid mÄnga av dÄtidens knutpunkter ligger i dag vÀlmÄende stÀder, sÀger Ola Olsson, professor i nationalekonomi pÄ Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och en av författarna bakom studien.
ââDet var först en frĂ„ga om att transportera trupper snabbt. NĂ€r det vĂ€l var gjort blev det ganska snart ocksĂ„ kommersiella vĂ€gar dĂ€r handeln spreds, och i samband med det började stĂ€derna vĂ€xa, sĂ€ger Ola Olsson.
Tydligt i Frankrike
I studien, som publicerats i tidskriften Journal of Comparative Economics, har Ola Olsson och hans forskarkollegor anvĂ€nt kartor över romarnas storslagna vĂ€gnĂ€t â som vid imperiets topp var över 80 000 kilometer lĂ„ngt med drygt 370 lĂ€nkar.
OvanpÄ har de sedan lagt satellitbilder pÄ dagens omrÄden under nattetid, och med hjÀlp av ett rutnÀt jÀmfört dÄtidens vÀgbyggen med dagens infrastruktur och befolkningstÀthet.
Den artificiella belysningen anvÀnds som ett mÄtt pÄ ekonomisk aktivitet, och resultatet blev slÄende. De gamla romerska vÀgarna tycks ha banat vÀg för ett vÀlstÄnd som syns Àn i dag.
ââI huvudsak verkade romarna vilja undvika existerande samhĂ€llen och stĂ€der för att bygga egna. Vid vĂ€garnas knutpunkter uppstod sedan romerska stĂ€der, sĂ€ger Ola Olsson.
Romarnas planering visar helt enkelt att det omfattande vĂ€gnĂ€tet inte bara drogs frĂ„n ett redan stort samhĂ€lle till ett annat. Extra tydligt Ă€r det i delar av Frankrike â dĂ„tidens Gallien â som erövrades av Julius Caesar.
Trots att vÀgbyggandet inte alltid tycks ha föregÄtts av nÄgon djupare utredning, binder dagens vÀgar ihop stÀderna pÄ samma stÀllen.
Och dÀr det för 2 000 Är sedan skapades en vÀgkorsning lyser det artificiella ljuset i dag starkare Àn pÄ andra hÄll.
ââInte minst i södra Frankrike dĂ€r Lyon blir en stor knutpunkt, dĂ€r lĂ„g det tidigare inte nĂ„gon viktig stad, sĂ€ger Ola Olsson.
VÀgar kvar Àn i dag
Det avancerade romerska vÀgnÀtet inkluderade allt frÄn mindre grusvÀgar till breda militÀra "motorvÀgar", med sex lager av grus, murbruk och stenar i olika storlekar.
à ret var 312 före Kristus nÀr censorn Appius Claudius Caesus beslutade om att en bygga en vÀg söderut frÄn Rom till det pÄgÄende kriget i Kampanien. Via Appia, som vÀgen kom att heta, ledde inte bara de romerska trupperna till seger i kriget utan blev ocksÄ stilbildande för de tusentals kilometer vÀg som imperiet skulle bygga i hundratals Är framöver.
De romerska ingenjörerna satte en Àra i att bygga vÀgar som skulle stÄ pall för hög belastning, utan att behöva underhÄllas. Via Appia, liksom mÄnga andra av de antika vÀgarna, var sÄ skickligt anlagda att de finns kvar Àn i dag.
Men Àr det just vÀgnÀtet som har lett till framtida vÀlstÄnd pÄ mÄnga platser, eller finns andra orsaker bakom sambandet? Enligt Ola Olsson blir vÀgarnas betydelse mer tydlig efter romarrikets fall. Med tiden försvann dÄ mÄnga vÀgar, men i det kaos som följde blev det nya stadsmönstret ÀndÄ bestÄende.
Kameler sÀmre för handeln
Forskarna sökte Àven svar genom att blicka österut, i de delar av romarriket som i dag Àr Nordafrika och Mellanöstern. DÀr övergavs med tiden vÀgarna och ersattes aldrig med nya byggen.
I lÀnder som var tidiga med civilisationen, som Irak, Iran och Turkiet, har den ekonomiska utvecklingen sedan dess inte varit lika bestÄende.
ââI öst ersatte kamelkaravaner de hĂ€stdragna transporterna. DĂ€r försvann vĂ€garna och anvĂ€ndes inte medan man i de vĂ€stra delarna fortsatte anvĂ€nda vĂ€garna som var viktiga, Ă€ven om de blev mer slitna. Men lĂ€ngs lederna fortsatte handeln att ske, sĂ€ger Ola Olsson.
Han tror att romarnas investeringar i infrastruktur lÀmnat fler bestÄende spÄr efter sig Àn sÄ, som var de tidiga universiteten tenderade att byggas.
ââVi hade gĂ€rna undersökt vidare vad vĂ€garna betydde för spridningen av kristendomen, sĂ€ger Ola Olsson.
För romarna och imperiet blev vÀgarna till slut ett tveeggad svÀrd, nÀr invaderande barbarer anvÀnde sig av lederna och gick till anfall. Enligt Ola Olsson Àr studien om de storslagna vÀgnÀten bara ytterligare ett exempel pÄ hur dagens vÀlstÄnd pÄ mÄnga hÄll kan ha sina förklaringar vÀldigt lÄngt bakÄt i historien.
ââIbland bygger det pĂ„ naturliga fördelar, som att en flodmynning Ă€r en lĂ€mplig plats för en stad. Men i det hĂ€r fallet Ă€r det ett snabbt konstruerat vĂ€gnĂ€t utan nĂ„gon jĂ€ttedjup bedömning, och platser som inte nödvĂ€ndigtvis Ă€r det mest optimala att ha en stad pĂ„, som blir ryggraden, sĂ€ger Ola Olsson.
RÀttad: I en tidigare version förekom en felaktig siffra gÀllande antal Är.