MÄnga har romarrikets unika vÀgnÀt att tacka

Alla vÀgar bÀr till Rom, lyder det bevingade gamla uttrycket. Men inte bara det. De antika romerska vÀgarna har Àven lagt grunden till dagens vÀlstÄnd, visar en ny svensk-dansk studie.

Colosseum var romarrikets skÄdeplats för strider mellan vilda djur, avrÀttningar, gladiatorspel och teater med en kapacitet pÄ runt 50|000 ÄskÄdare. Arkivbild.

Colosseum var romarrikets skÄdeplats för strider mellan vilda djur, avrÀttningar, gladiatorspel och teater med en kapacitet pÄ runt 50|000 ÄskÄdare. Arkivbild.

Foto: Domenico Stinellis/AP/TT

Vetenskap2022-11-26 12:19

NĂ€r det romerska vĂ€gbyggandet tog fart för 2 000 Ă„r sedan var det för att imperiets styrkor snabbare och smidigare skulle ta sig till erövrade omrĂ„den i Europa. Men de vidstrĂ€ckta vĂ€gnĂ€ten har gjort ett mer bestĂ„ende avtryck Ă€n sĂ„.

De flesta vÀgarna Àr borta, men vid mÄnga av dÄtidens knutpunkter ligger i dag vÀlmÄende stÀder, sÀger Ola Olsson, professor i nationalekonomi pÄ Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och en av författarna bakom studien.

– Det var först en frĂ„ga om att transportera trupper snabbt. NĂ€r det vĂ€l var gjort blev det ganska snart ocksĂ„ kommersiella vĂ€gar dĂ€r handeln spreds, och i samband med det började stĂ€derna vĂ€xa, sĂ€ger Ola Olsson.

Tydligt i Frankrike

I studien, som publicerats i tidskriften Journal of Comparative Economics, har Ola Olsson och hans forskarkollegor anvĂ€nt kartor över romarnas storslagna vĂ€gnĂ€t – som vid imperiets topp var över 80 000 kilometer lĂ„ngt med drygt 370 lĂ€nkar.

OvanpÄ har de sedan lagt satellitbilder pÄ dagens omrÄden under nattetid, och med hjÀlp av ett rutnÀt jÀmfört dÄtidens vÀgbyggen med dagens infrastruktur och befolkningstÀthet.

Den artificiella belysningen anvÀnds som ett mÄtt pÄ ekonomisk aktivitet, och resultatet blev slÄende. De gamla romerska vÀgarna tycks ha banat vÀg för ett vÀlstÄnd som syns Àn i dag.

– I huvudsak verkade romarna vilja undvika existerande samhĂ€llen och stĂ€der för att bygga egna. Vid vĂ€garnas knutpunkter uppstod sedan romerska stĂ€der, sĂ€ger Ola Olsson.

Romarnas planering visar helt enkelt att det omfattande vĂ€gnĂ€tet inte bara drogs frĂ„n ett redan stort samhĂ€lle till ett annat. Extra tydligt Ă€r det i delar av Frankrike – dĂ„tidens Gallien – som erövrades av Julius Caesar.

Trots att vÀgbyggandet inte alltid tycks ha föregÄtts av nÄgon djupare utredning, binder dagens vÀgar ihop stÀderna pÄ samma stÀllen.

Och dĂ€r det för 2 000 Ă„r sedan skapades en vĂ€gkorsning lyser det artificiella ljuset i dag starkare Ă€n pĂ„ andra hĂ„ll.

– Inte minst i södra Frankrike dĂ€r Lyon blir en stor knutpunkt, dĂ€r lĂ„g det tidigare inte nĂ„gon viktig stad, sĂ€ger Ola Olsson.

VÀgar kvar Àn i dag

Det avancerade romerska vÀgnÀtet inkluderade allt frÄn mindre grusvÀgar till breda militÀra "motorvÀgar", med sex lager av grus, murbruk och stenar i olika storlekar.

Året var 312 före Kristus nĂ€r censorn Appius Claudius Caesus beslutade om att en bygga en vĂ€g söderut frĂ„n Rom till det pĂ„gĂ„ende kriget i Kampanien. Via Appia, som vĂ€gen kom att heta, ledde inte bara de romerska trupperna till seger i kriget utan blev ocksĂ„ stilbildande för de tusentals kilometer vĂ€g som imperiet skulle bygga i hundratals Ă„r framöver.

De romerska ingenjörerna satte en Àra i att bygga vÀgar som skulle stÄ pall för hög belastning, utan att behöva underhÄllas. Via Appia, liksom mÄnga andra av de antika vÀgarna, var sÄ skickligt anlagda att de finns kvar Àn i dag.

Men Àr det just vÀgnÀtet som har lett till framtida vÀlstÄnd pÄ mÄnga platser, eller finns andra orsaker bakom sambandet? Enligt Ola Olsson blir vÀgarnas betydelse mer tydlig efter romarrikets fall. Med tiden försvann dÄ mÄnga vÀgar, men i det kaos som följde blev det nya stadsmönstret ÀndÄ bestÄende.

Kameler sÀmre för handeln

Forskarna sökte Àven svar genom att blicka österut, i de delar av romarriket som i dag Àr Nordafrika och Mellanöstern. DÀr övergavs med tiden vÀgarna och ersattes aldrig med nya byggen.

I lÀnder som var tidiga med civilisationen, som Irak, Iran och Turkiet, har den ekonomiska utvecklingen sedan dess inte varit lika bestÄende.

– I öst ersatte kamelkaravaner de hĂ€stdragna transporterna. DĂ€r försvann vĂ€garna och anvĂ€ndes inte medan man i de vĂ€stra delarna fortsatte anvĂ€nda vĂ€garna som var viktiga, Ă€ven om de blev mer slitna. Men lĂ€ngs lederna fortsatte handeln att ske, sĂ€ger Ola Olsson.

Han tror att romarnas investeringar i infrastruktur lÀmnat fler bestÄende spÄr efter sig Àn sÄ, som var de tidiga universiteten tenderade att byggas.

– Vi hade gĂ€rna undersökt vidare vad vĂ€garna betydde för spridningen av kristendomen, sĂ€ger Ola Olsson.

För romarna och imperiet blev vÀgarna till slut ett tveeggad svÀrd, nÀr invaderande barbarer anvÀnde sig av lederna och gick till anfall. Enligt Ola Olsson Àr studien om de storslagna vÀgnÀten bara ytterligare ett exempel pÄ hur dagens vÀlstÄnd pÄ mÄnga hÄll kan ha sina förklaringar vÀldigt lÄngt bakÄt i historien.

– Ibland bygger det pĂ„ naturliga fördelar, som att en flodmynning Ă€r en lĂ€mplig plats för en stad. Men i det hĂ€r fallet Ă€r det ett snabbt konstruerat vĂ€gnĂ€t utan nĂ„gon jĂ€ttedjup bedömning, och platser som inte nödvĂ€ndigtvis Ă€r det mest optimala att ha en stad pĂ„, som blir ryggraden, sĂ€ger Ola Olsson.

RÀttad: I en tidigare version förekom en felaktig siffra gÀllande antal Är.

Fakta: Romarikets vÀgar

Totalt ingick över 400 000 kilometer vĂ€g i det romerska vĂ€gnĂ€tet, varav över 80 000 kilometer var stenlagda.

Cirka 372 vÀgar var sammankopplade i kejsardömets 113 provinser. FrÄn Rom gick 29 stora militÀra landsvÀgar ut frÄn staden.

Via Appia, som gÄr frÄn Rom till hamnstaden Brindisi i sydöstra Italien, Àr sÀkerligen vÀrldens mest trafikerade landsvÀg genom tiderna, anvÀnd frÄn 312 f Kr till nu.

De stora vÀgarna grÀvdes först ut och fylldes sedan med sex lager av sten, grus och murbruk. VÀgens mitt lÄg aningen högre Àn sidorna, för att regnvattnet skulle rinna ut i diken lÀngs vÀgen.

För att undvika översvÀmningar lades ocksÄ sjÀlva vÀgen lite högre Àn det omgivande landskapet. Det gjorde den Àven enklare att försvara i hÀndelse av ett angrepp.

Om det inte fanns nÄgon bra sten i trakten nöjde sig romarna med ett lager grus som vÀgbelÀggning. Gruset pressades ihop hÄrt genom att slÀpa tunga stenar över det.

KĂ€lla: VĂ€rldens Historia, NE

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!