Pisachefen: Svensk skola behöver mer disciplin

De svenska resultaten i kunskapsmÀtningen Pisa vÀcker reaktioner pÄ OECD:s huvudkontor i Paris.
–Det Ă€r en besvikelse att se detta bakslag, sĂ€ger Pisachefen Andreas Schleicher till TT.Hans budskap Ă€r tydligt: Det behövs mer disciplin och engagemang i svenska klassrum.

Arkivbild.

Arkivbild.

Foto: Berit Roald/NTB/TT

Utbildning2023-12-07 05:30

Svenska 15-Äringar tappade stort i sÄvÀl matematik som lÀsförstÄelse i Pisa 2022, och rasade ned till samma nivÄ som bottenÄret 2012. NedgÄngen förklaras med ökade resultatskillnader och ökade klyftor: Fler elever presterar pÄ lÄg nivÄ, och det Àr framför allt elever frÄn socioekonomiskt svaga hem som backat.

Andreas Schleicher har ett globalt perspektiv, men han har ocksÄ följt Sverige med intresse under mÄnga Är. Som han ser det mÄste Sverige göra nÄgot Ät klassrumsmiljön.

TrÄkigt och ointressant

– Det som slog mig mest Ă€r den relativt dĂ„liga disciplinen. Ni har en majoritet av elever som sĂ€ger att de inte lyssnar pĂ„ vad lĂ€rarna sĂ€ger. De Ă€r oengagerade. Det Ă€r ovĂ€sen och oordning. MĂ„nga elever blir ocksĂ„ distraherade av sina mobiltelefoner. Det kan vara positivt med teknikstödd undervisning, men risken Ă€r ju att eleverna anvĂ€nder tekniken för helt andra syften, sĂ€ger han.

– Jag saknar tecken pĂ„ ett produktivt klassrumsklimat, starka band mellan elever och lĂ€rare, lĂ€rare som vĂ€gleder och peppar. Jag tror att detta fanns förr i svensk skola, utvecklar han.

BÄde OECD och Skolverket har pekat pÄ att pandemin stÀllde till det i skolor vÀrlden över. Men Andreas Schleicher tycker inte att Sverige kan nöja sig med den förklaringen.

– Sverige var pĂ„ rĂ€tt spĂ„r, med en positiv utveckling de senaste Ă„ren sĂ„ det Ă€r en besvikelse att se detta bakslag. Visst, pandemin gjorde inget lĂ€ttare men Sverige anstrĂ€ngde sig ju mycket mer Ă€n andra lĂ€nder för att hĂ„lla skolorna öppna. Min bedömning Ă€r att svensk skola har strukturella problem, vilket avspeglas i resultatet.

ServiceinrÀttning

Andreas Schleicher kopplar klassrumsklimatet till synen pÄ utbildning i stort. Han tar upp det han tryckte pÄ efter Pisa 2018, nÀmligen att svensk skola och dess lÀrare mÄste ÄterfÄ sin status.

– Det har utvecklats en motvilja mot att lĂ€ra sig. Utbildning har blivit en servicetjĂ€nst, elever Ă€r passiva konsumenter, lĂ€rare Ă€r servicepersonal och förĂ€ldrarna kunder. Men utbildning fungerar bara nĂ€r alla berörda engagerar sig, tar ansvar, sĂ€ger han bestĂ€mt.

För tre Är sedan uttryckte Andreas Schleicher en tydlig förhoppning om att Sverige Äter kunde bli ett föregÄngsland vad gÀller utbildning. Och nu, december 2023? Svaret blir inte lika odelat positivt men grundförutsÀttningarna finns, enligt Schleicher:

– Tja, Sverige investerar mycket i utbildning, har relativt mycket skolpersonal och det finns ett politiskt engagemang för utbildning - oavsett regering.

Fakta: Pisaresultat 2022

Stora tapp i matte och lĂ€sning: Sverige fick 482 poĂ€ng i matematik (–21 poĂ€ng jĂ€mfört med 2018) och i lĂ€sförstĂ„else 487 (–19 poĂ€ng).

Tappet i matematik innebÀr att en genomsnittlig svensk 15-Äring i Pisa 2022 presterade pÄ den nivÄ en 14-Äring skulle ha gjort 2018.

SnittpoĂ€ngen i naturvetenskap var 494 (–6 poĂ€ng).

Sveriges poÀng lÄg över OECD-snittet, men 11 lÀnder var signifikant bÀttre i matematik, 9 lÀnder var bÀttre i lÀsförstÄelse och 10 var bÀttre i naturvetenskap.

Allra bÀst i matematik var Japan (536 poÀng). Japan var ocksÄ bÀst i naturvetenskap (547 poÀng). BÀst i lÀsförstÄelse var Irland och Japan (bÄda hade 516 poÀng).

KĂ€llor: OECD och Skolverket


Fakta: Klassrumsmiljön

Svenska elever uppger i högre utstrÀckning Àn i OECD i genomsnitt att de blir distraherade av digitala verktyg i klassrummet:

36,9 procent blir störda varje eller nÀstan varje lektion. OECD-snittet: 30,5 procent. Japan ligger lÀgst: 5,2 procent.

Vanligare i Sverige Àn i OECD i snitt att sÀga nej till mobiltelefoner i skolan:

Sverige 37,9 procent, OECD-snittet 33,6 procent,

Av elevenkÀten framgÄr att svenska elever uppger sig ha en högre nÀrvaro Àn OECD-genomsnittet.

DÀremot Àr sen ankomst relativt vanligt i svenska skolor.

I de flesta lÀnder och i OECD-lÀnderna i genomsnitt upplever elever med en mer utsatt socio­ekonomisk bakgrund att de fÄr mer lÀrarstöd Àn elever frÄn mer gynnsamma förhÄllanden. I Sverige Àr det dock tvÀrtom: Mer privilegierade elever fÄr mer lÀrarstöd, enligt eleverna sjÀlva.

KĂ€llor: OECD och Skolverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!